Keresstek a Cscsrajrs alkalmazst a Google Playen!
Horvth Jzsef Emlktra a Brzsnyben (2015-04-25)
Egy 10-es a Brzsnyben Szokolya krnykn.
Szent Lrinc-flsziget (2023. mjus 7.)
Fel a Csvnyosra (2023. mjus 1.)
jra felmentnk a Csvira, s idn is sikerlt ezt havas krlmnyek kztt megtenni
Levada do Caldeirao Verde (2023. mjus 1.)
Madeira I - Levada do Caldeirão Verde
Bkki Forrsok 15 (2023. prilis 17.)
15 v utn jra a Bkki Forrsok trn
Meteor Maraton (2023. prilis 2.)
szi 40-es tra a Budai-hegysgben
Komlska kirnduls (2023. prilis 2.)
Lassan szoksoss vl szi kirnduls a Zemplnben
rottk kirnduls (2023. prilis 2.)
Inverzis kirnduls a Kszegi-hegysgben
Bazaltutca kirnduls (2023. prilis 2.)
Bazaltutca, Zala megye csodja
OKT: Trkmez-Nagymaros (2023. prilis 2.)
Rvid kktrzs a Brzsnyben, egy hinyz szakaszt ptolva
Rockenbauer Pl emlktra (2022. december 10.)
Ezttal a nappali Rockenbauer trn volt blyaszeds

Hochstul

Magashegyi tra
A lerst ksztette: feherb
Idpont: 2006. jnius 3.
Induls: 8.00 - Moste
rkezs: 18.15 - Moste
Rsztvevk: feherb, juhi, krichard, natasa, szabola
tvonal Moste -> Valvazorjev dom (-> Stol) -> Moste
Helyszn Karawankk
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Valahol a Stol oldalban : 2149 mter
Tlnyoman borult volt az g, kisebb-nagyobb intenzitssal esett az es, 1600 m felett havazott. Az szakkeleti szelet a cscs kzelben orkn erej szllksek ksrtk, amgy csak idnknt lnklt meg a szl. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
A_csoportunk
A_vasti_viadukt_alatt
A_megmszand_hegy
Sikerlt egsz j idben indulnunk. Szlovniban teljesen ms fajta jelzsek vannak, mint Ausztriban, vagy mint mondjuk nlunk: fehr ptty krl zld karikkat festegettek a fkra, sziklkra. Minden jelzs ilyen, a trkpen sincs jellve szm, mint az osztrk oldalon. A pttyk nem valami srek az erds rszeken, gyakorlatilag csak a fordulpontokban vannak felfestve. Elgazsoknl viszont szinte minenhol vannak eligazt tblk.

Az_erdben
Felfel haladunk
Sikerlt megtallni a tblt, amin a Stol felirat volt, rgvest el is indultunk abba az irnyba. Egy ideig mg aszfaltozott ton haladtunk, majd egy tehnlegel mellett letrtnk a mtrl, tkeltnk egy patakon s nekivgtunk a fenyvesnek. Nem voltunk mg magasan, 700 m krl jrtunk. Az aszfaltt amgy felmegy az 1100 m magasan lv Valvazorjev dom-ig, ami egy rendes 2 emeletes dom, gondolom szllst is lehet ott szerezni. A fenyvesben kzepesen nehz emelked volt, szabola s krichard elre mentek, s utnuk mentem kiss lemaradva, majd a vgn juhi s Natasa jttek megint csak kiss lemaradva tlem. Elg gyorsan elrtk az 1000 m-es magassgot, juhi mg soha nem volt ilyen magasan. Mg a Kkesen sem volt. Viszont az es elkezdett esni, de nem szerencsre nem okozott gondot. Nemsokra elrtk a dom-ot, ahol pr percre leltnk egy asztalhoz, csinltunk pr fnykpet, s odaaadtam Natasnak a kesztymet, mert a szllson hagyta. Nem volt ugyan hideg, a hznl lv hmr 6 fokot mutatott, de egy helyben llva, ha fjt a szl, akkor lefagyott a kezem. Az alattunk elterl vlgybl persze szart sem lttunk az es miatt, s flnzve is azt lttuk, hogy a hegy felhben van.

Virgos mez
Az svny
Nedvessg mindentt
A hztl elindulva egy ideig szintben haladtunk. A fenyvesben, ahol nem fjt a szl, s az es sem esett meglltunk enni. Fl 11-et mutatott az ra ekkor, egsz j iramban jttnk, ha azt nzzk, hogy Natasa elgg lassan tudott csak menni. Legalbbis sszehasonltva az elz vek trival. Br hozz kell tenni, hogy hiba rezte fradtnak magt, azrt beszlni maradt ereje. Nem sokkal ksbb vlasztani kellett, hogy a meredekebb, de rvidebb, vagy a hosszabb, kevsb meredek ton megynk-e fel. gy dntttnk, hogy a meredeken megynk fel, s a lanksabbon jvnk majd lefel. A tblcskra az volt rva, hogy 2 ra 30 perc alatt fel lehet rni a cscsra, ami mg 1000 m-rel volt felettnk. Nem tudom, hogy ezt kinek rtk ki, taln hegyi ultramaratonistknak, vagy nyugdjas kirndulcsoportoknak. Ms szerintem kptelen lenne erre a mutatvnyra.

Elkezddtt a meredek emelked, ami gyakorlatilag a cscsig tart. Egy svnyen haladtunk, idnknt sziklkon, s/vagy gykereken kellett tlpkedni. Az t kanyargs volt, szerpentinben haladt felfel. A trkpen ezt nem lehetett jellni, ott egy egyenes tnak volt csak jellve. gy tbbet mentnk ugyan, mint amennyit elre kiszmoltam, de nem volt annyira fraszt taln. Megvltozott a haladsi sorrend. tvettem juhi helyt, s n menten Natasval, ltalban mgtte haladtam. A tbbiek elrementek, de sokszor megvrtak minket. Natasa elg lassan haladt, s mivel mgtte mentem, nekem ez most egyltaln nem volt megerltet menet. Abszolt nem voltam fradt.

Egy rvid szakaszon, hasonlan a schneebergi trhoz, kidlt fenyk kztt mentnk, csak itt nem voltak olyan sren, s kisebbekre is nttek. Jval knnyebben lehetett gy haladni, mint akkor ott. 1500 m krl egy rvid szakaszra visszamentnk mg a nagy fenyvesbe, majd kicsivel fljebb mr csak trpefenykkel tallkoztunk. Itt rtnk bele a felhbe, s egy padnl, amin friss h nyomai ltszdtak, meglltunk jbl pihenni egy rvid idre. Itt mr havazott, de nem volt vszes. Mondtam is, hogy szerencse, hogy nincsen olyan nagy szl, mint amit a modell adott, mert akkor marha kellemetlen lenne, ha a pofnkba fjn a szl a havat. sszefgg h itt mg nem volt, de egyre nagyobb hfoltok ltszdtak.

Ahogy egyre mentnk felfel, egyre nagyobb lett a h. 1800 mter felett mr elg jelentsre duzzadt a h vastagsga, nhol rendesen el lehetett benne sllyedni. Szk, kanyargs svnyen mentnk, s kitartan emelkedtnk a trpefenyk kztt. Idegestett ez a rohadt felh, mert semmit sem lehetett ltni. Amgy nem volt veszlyes szakasz, s extrm meredek sem a hegyoldalon amerre az t vezetett.

Juhi s krichard
Aztn egyszer csak a trpefenyk is eltntek, maradtak a sziklk meg a h. Egy kisebb gerincen haladtunk t, s ahogy krbenztem, csak tejfehr masszt lttam. Nem lehetett megklnbztetni, hogy mi a h s mi a felh, csak ha egy szikladarab is volt valahol, ami killt a hbl. Ezen a helyen mintha tvolrl szlsvtst hallottam volna, de megbeszltem magammal, hogy biztosan csak kpzeldk. Az utat csak gy lehetett kvetni, hogy jelzstl jelzsig haladunk. Mivel a felhtl semmit sem lehetett ltni, nem is tudtuk, merre van a cscs. Legfeljebb, ha tjolval megnztk volna. Szerencsre a krichard hozott egy gps-t, gy legalbb azt tudtuk pontosan, hogy milyen magasan vagyunk, s hogy kb. mennyit kell mg menni.

krichard
feherb s natasa
Mivel nem lehetett jl ltni az utat kezdett kicsit rossz rzsem lenni. Hogy fogunk itt lejnni? Szabola megnyugtatott, hogy k teljesen jl tudjk kvetni a jeleket. k mentek ell, s figyeltk a jelzseket. Mi meg csak utnuk. Egy helyen keresgltnk csak hosszasabban. Ahogy elrtk a 2000 mteres magassgot, tmentnk egy kisebb gerincen, befordultunk balra, s rgvest a pofnkba fjt az orkn erej szl. Kicsit para volt gy hirtelen, el is estem. Eddig nem volt gond a keszty hinya, de most a 120 km-es szl vgta a puszta kezemnek a hszemeket a kzel 0 fokos levegben, ami nem volt kellemes. Kicsit mentnk mg flfel, de egyre gyakrabban jttek a szllksek, s egyre hosszabbak voltak. Amikor jtt a szllks ellen kellett tartani a bottal, de amikor elllt, akkor meg majdnem htraesett az ember, mint amikor valami falat kihznak mellle,aminek nekitmaszkodott. Pnikba estem, vissza sem mertem fordulni. Gondolkodni sem brtam. Csak az jrt a fejemben, hogy a francban talljuk meg a visszavezet utat, ha mg a lbnyomainkat is elfjja a szl.

Tovbbmentnk, el akartunk rni legalbb a 2170 mter magasan lv kocsig, annak biztosan lesz egy szlvdett oldala. De az egyik klnsen hosszan tart szllks utn elegem lett ebbl az egszbl. Visszafordultam Natasval, s juhi is velnk tartott. Kicsit sajnltam szegnyt, hogy most miattunk vissza kell fordulnia mindjrt az els trjn. Szabolk tovbbmentek.

Szerencsre nem volt messze az a pont, ahol a gerincen tjttnk, s ott varzstsre elllt a szl. De amg odartnk, addig tl kellett lni mg pr szllkst, s a jeleket is intenzven kellett figyelni. gy ltszik ilyen sokat szmt az, hogy a hegy szlrnykos oldaln jttnk fel, s csak a legvge volt szopats. Itt mr a lbnyomaink is vilgosan ltszdtak, s szpen lassan a pnikrohamom is megsznt. Kisvrtatva hallottuk szabola hangjt, s utol is rtek minket. Nem jutottak fel a cscsra. 80 mtert kellett volna mennik mg felfele, de azt mondjk ott mr k.....tt nagy szl volt, s gyakorlatilag folyamatosan fjt. Egyms hangjt sem hallottk pedig ott lltak kzvetlenl egyms mellett.

Lefel
A Stol dli oldala
A padnl meglltunk kajlni egyet, mert mr rgen ettnk, s lassan 4 ra volt mr. Itt volt a felhalap, s alatta kitisztult az id. Lehetett ltni a kanyarg Szvt, vele prhuzamosan fut autplyt a viadukttal, tvolabbra Jesenice vrost. Egy-egy pillanatra a tvolban feltnt a bledi t s a Jliai-alpok is. Messze alattunk lttuk a Valvazorjev dom fehr tetejt is. Ettl fggetlenl mg tovbbra is esett. Itt mg a h, kicsivel lejjebb mr az es. Natasval kettesben maradtunk, mert a tbbiek elmentek elre, mink meg gyis lassan haladunk. Ht, lefel is sikerlt olyan sebsssggel menni, mint flfel. A tbbiek egy rt vrtak rnk a domnl. Azt beszltk itt meg, hogy nem a jelzsen, hanem az autknak val ton megynk le, ami hosszabb, de kevsb meredek, s gy Natasa is tud jnni gyorsabban, s mehetnk egytt. Rendes volt tlk ez az ldozat.

Visszafel
Idilli_kp_tehenekkel
Kicsivel ht utn rtnk vissza a kocsihoz. Nekem ez volt a msodik feladott hegyi tra, de itt nem miattam, hanem az idjrs miatt fordultunk vissza. Nem volt bennem annyi rossz rzs, mint a Schneeberg utn, amikor tudtam, hogy a sajt hlyesgem miatt csesztk el a dolgot. s ha most is olyan jobb cuccom lett volna, mint mondjuk krichardnak, valsznleg akkor is visszafordultam volna. Szabola jobban a szvre vette, hogy nem sikerlt, kudarcknt lte meg.

Zld zna
Tbbek kztt ezekkel a nvnyekkel tallkoztunk a trn (Az itt lthat nvnyekrl mg tbb kp tallhat azon az oldalon, ahol a trk, kirndulsok sorn fotzott nvnyeket gyjtttk ssze: Pr nvny Magyarorszg s a krnyez orszgok flrjbl)