Muzsla 26
(2011-04-16)
Meggyõzõdtünk róla, hogy a Muzsla megmászása nem leányálom

Nógrád-Katalinpuszta

Hosszútávú túra
Idõpont: 2005. március 15.
Indulás: Valamikor délelõtt - Nógrád
Érkezés: Valamikor délután - Szendehely
Résztvevõk: feherb, juhi, krichard, natasa, szabola
ÚtvonalNógrád -> Katalinpuszta
HelyszínCserhát
Legmagasabb tengerszint feletti magasságNagy-Kõ-hegy - 383 m
Többnyire napos, csapadék nem volt.
Csoportkép
Ez volt az elsõ havas kék túra. Ebben az évben sokáig tartott a tél, még egy héttel korábban is havazott. A túra napján meleg volt, olvadt a hó, de a magasabb helyeken még sok hó van. Az olvadás miatt mindenhol ömlik le a víz a domboldalakon.

Elõször is a nógrádi várat néztük meg. Elég romos, csak egy bástya van megcsinálva. Belépõ nincs, bárki felmehet a dombtetõre, ahonnan be lehet látni a Börzsöny magas csúcsait és a Naszályt.

Nógrád falu panorámaképe a várból

A vérpinty lábnyoma
Rövid várnézés után indultunk útnak. Az út elsõ része lapos volt. A pocsolyák be voltak fagyva, de a jég elég vékony volt, könnyen beszakadt. A túraút nem volt kijárva, néhol nehézkes volt a szûz hóban menni. Fõleg felfelé a Nagy-kõ-hegyre. Nem volt mély a hó, de kellemetlen volt, amikor a támaszkodó láb belesüpped a hóba, pont akkor, amikor lépni akarnánk. Két részre szakadtunk: én mentem Natasával a sor végén, a többiek kicsivel elõttünk jártak.

Panorámakép a Kõ-hegyrõl
Magyarkút,_Irma-forrás
A hegytetõn kajaszünet következett, majd Magyarkútig végig laza lejtõ következett, ahol már gyorsabban haladtunk. Csak közvetlenül Magyarkút elõtt volt egy nehezebb lejtõ. Ez is inkább a síkosság miatt volt nehezebb, normális idõben semmi gond nem lett volna. Magyarkúton a pecsételõhely kicsit kitérõ volt, így szabola és krichard nem jött be velünk pecsételni.

Ezután rövid sáros szakasz következett, majd amint beértünk egy völgybe, ahova csak rövid idõre süt be a nap, ismét jeges út következett.
szabola_verset_mond
A gát
Nem igazán feküdt nekem a jégen sétálás, inkább az út mellett tapostam a havat, lábnyomokat hagyva magam mögött. Több helyen befagyott belvíz is volt. A jelzések ritkultak, de a térkép szerint erre visz az út. Egyszercsak megjelentek a jelzések, de rövidesen el is tûntek. A túraút elment jobbra, de mi nem vettük észre, és továbbra is a széles szekérúton haladtunk tovább. Mire észrevettük, már nem volt értelme visszafordulni, és nem Katalinpusztára mentünk, hanem a pár km-rel odébb lévõ Szendehelyre. De közben volt arra idõnk, hogy egy kicsi tó mellett gátat építsünk az úton folyó sáros olvadékvíznek mindenféle debilkedések közepette.

Szendehely házai, háttérben a Naszály
Ez volt az elsõ Dendeócsés túra, amelyen már az ötfõs társaság vett részt, de maga a Társaság csak akkor kezdett körvonalazódni.