Boncsos-tetõ kirándulás

Sleme

Magashegyi túra
Honlapra került:2014. augusztus 28. A leírást készítette: szabola
Idõpont: 2014. augusztus 9.
Indulás: Mojstrana - 6.10
Érkezés: Mojstrana - 15.30
Résztvevõk: szabola
ÚtvonalMojstrana -> Sleme -> Mojstrana
HelyszínJúlia Alpok
Legmagasabb tengerszint feletti magasságSleme - 2077 m
Az idei szlovéniai kirándulás második túranapján én máshova mentem mint a többiek. Az elsô túranap, a Stenarra felvezetô mászás rádöbbentett arra, hogy akármennyire is szeretném egyszerûen nem fog sikerülni fellôni 100 kilómat 1900 méteres szintkülönbséggel a szlovén legmagasabb csúcsra a Triglavra. Már tavaly is gondot okozott testem antikarbantartása és akkor is csak 1 csúcsra tudtam felmenni a 3 közül. És emellett most két napja volt egy újabb sikertelenségem. Kellett a csúcsérzés. Ezért egy a 2077 méter magas Sleme nevû csúcsot néztem ki magamnak. A szintkülönbség itt se volt kevés, hiszen 680 méterrôl kellett indulnom. A saját túrám megválasztásánál arra is figyelnem kellett, hogy ne legyen túl messze a többiek túrájának a kiindulópontjától, ne kelljen engem külön, órákon át szállítani a kiindulási helyre. Ha ezt nézzük akkor a Sleme talán a legtökéletesebb választás volt, hiszen pont útba esett a starthelyem a Triglav felé vezetô úton.

Az elmúlt évek depressziós korszakai és az aktív sportolás - így a teljesítménytúrázás is; nem is tudom hány éve mentem 30 km-nél hosszabb túrán - elmaradása eléggé megviselték a testemet, csak úgy röppentek fel a kilók rám, mint nyû. Valószínûleg ez vezetett a sorozatos magashegyi kudarcokhoz. Talán ez elgondolkoztat azon hogy egy kicsit vissza kéne venni a zablásából:) Majd meglátjuk hogy sikerül, az elhatározás már megvan.

De nem is ez a lényeg most, hanem a túra. Már jó elôre elhatároztuk, korán fogunk kelni, hogy minél hamarabb elindulhassunk. A korábbi túráinkon nem fektettünk ekkora hangsúlyt a korán indulásra, de biztosan állíthatom, hogy megéri a korai indulás. Persze ilyen esetben korán is kell lefeküdni, ami azért egy nyaraláson nem éppen a legjobb dolog:). De mindegy, reggel hatkor indultam neki a hegynek, a nap még fel se kelt, de azért már világos volt.

Kilátás a hegyekre
A térkép alapján kb 6 km-re lehetett a csúcs, az oda vissza 12 km, 1400-as szintkülönbséggel bôven elég lesz nekem. Persze azért ott mocorgott bennem a kisördög, hogy mégis a többiekkel kellett volna megpróbálnom a Triglavot. De a nagyördög leszólta szerencsére:). Mivel 700 méteres tengerszint feletti magasságból indultam, itt még javában bükkerdôben vitt felfelé a turistaút. Elég meredek és hosszú kaptató állt elôttem. Természetesen már az elsô métereken eléggé megizzadtam, de nem álltam meg sokáig egyszer sem, talán a reggelire evett csodamüzli segített, és nem nyomasztott az, hogy megint lemaradtam a többiektôl.

A nap felkelt, besütött a fák közé, sehol egy teremtett lélek. Gondolom a helyieknek reggeli torna, hogy felfutnak a Sleme-re, de ma senki nem akart futni, úgy látszik. A turistatábla 4 órát jelzett a csúcsig, gondoltam ha délre feljutok (azaz nem 4 hanem 6 óra alatt) még az is bôven jó lesz; a lényeg a csúcsérzés és a siker. Ahogy baktattam felfelé, egyre kevésbé hallatszott a völgyben az autók és a hegyi patak zaja, majd lassan teljesen csönd lett. Hûvös volt az erdôben, ahol nem sütött a nap ott kifejezetten. A turistaút pedig töretlenül kapaszkodott felfelé a fák között.

Teljesen megizzadtam mire felértem az elsô olyan részre ahol látszódtak a szemközti hegyek, köztük a Triglav. A turistaút annak a völgynek az egyik oldalán elterpeszkedô hegyen futott végig, amelynek másik oldalán a Triglav magasodott. Ahogy egyre feljebb értem, a bükk helyét átvette a fenyô és a turistaút is a hegy oldalában, kevés fával szegélyezve haladt tovább, szóval egyre jobb volt a kilátás.

Végre valahára véget ért az a meredek, szinte egyszer sem lankásodó turistút és átváltottunk vízszintesebb terepre. Jobbra tôlem a hegy, sziklák és az erdô, balra tôlem a völgy és a kilátás. A nap sütött, de a fák között még mindig hideg volt. Nemsokára felértem az 1437 méteren magasodó kis házhoz, amit a térkép nagyjából félútra jelölt. A ház körüli tisztáson tehenek legeltek és kolompoltak egymásnak. És persze szartak is eleget. Megálltam egy kicsit a háznál. Itt ért utol egy lelkes túratárs, aki megállt pihenni is, én pedig folytattam utamat felfelé.

Hegyi rét gyapjas aszattal
A tehenész háza
Kellemes meglepetés volt a következô útjelzô tábla, amely már csak másfél órát jelzett a csúcsig. Nagyjából nyolc óra lehetett, tehát a 2,5 órás utat idáig fél órával kevesebb idô alatt tettem meg. A terep egyelôre nem változott, fenyôk, páfrányok szegélyezték az utamat. Kiértem egy naposabb tisztásra és itt álltam meg hosszabb idôre. Érdekes módon a fickó aki utolért a háznál, nem jutott el idáig, talán ô volt a tehenész.

Kisebb víznyelô
Ösvény a hegyoldalban
Még csak 1500 méter körül lehettem úgyhogy javában maradt még mit leküzdeni, de a kezdeti meredek emelkedôvel többet nem találkoztam. Emelkedett ugyan a terep, de korántsem annyira. Egy kis hullámvasutazás is belefért. A kilátás tovább javult, az idô szintén; a nap egyre melegebben sütött. Vizsgáltam a Triglavot, vajh hol tarthatnak a többiek odafelé? A turistautat villanypásztor szegélyezte, na nem a turistákat akarták árammal elriasztani, hanem ahogy kiderült, a lentebb látott teheneket szintén a turistaúton szokták felhajtani a magasabban fekvô rétekre. Természetesen a villanypásztorban most nem volt áram.

1700 m-es magasságban
Távolban a Mittagskogel
A Sleme középen
Elértem az 1700-as magasságot, egy kisebb vízszintes terepre jutottam, ahol már a törpefenyôk uralták a tájat. A csúcs is kivehetô volt a távolban, bár kifáradva elég messzinek tûnt. Itt is pihentem egy kicst, és ahogy közelebb és közelebb kerültem a célhoz egyre többször állam meg pihenni. A turistaut elhaladt a Vrta¹ki vrh nevû csúcs mellett, amely 1900 méter magas volt, szóval azt figyeltem mikor kerülök a csúcs fölé. Ez is eljött egyszer és mikor felértem a Sleme és a Drobeèe Sleme közti nyeregbe akkor tudtam, hogy megcsináltam, hiába volt hátra még pár száz méter. Innen már csak fel kellett gyalogolnom a csúcsra. A nyereg másik oldalán rendesen szakadt lefelé a fal, arról igencsak nehéz lehetett volna feljönni.

Mindjárt fent
A Triglav felhôben
Egy szomszédos csúcs
10-re értem értem fel, vagyis meglett a 4 órás idô. Mondjuk ez nem fontos, csak ez azt jelzi, hogy most nem jöttem rosszul. A csúcs füves volt, a környezô hegyek és ormok azonban szinte mind sziklásak és magasabbak. A távolban a Triglav , sôt a GrossGlockner is látszott.

Elég sokat pihentem itt fent, levettem az izzadt polómat és szárazba bújtam. Ettem is és ittam is, fotóztam sôt még egy kicsit ücsörögtem is.
A Triglav felhôben
Én voltam az elsô aznap a csúcson. Akkor indultam visszafelé, mikor az elsô turisták - egy lány és egy fiú - megérkeztek a csúcsra. Nagyjából fél órát, 40 percet lehettem fent.

Visszafelé elég lassan ereszkedtem, hiszen a többieknek jóval hosszabb túra jutott, korán nem akartam visszatérni a faluba, mert inkább itt vagyok fent a hegyen, mint ott lent. Szóval jól elnyújtottam a lefelé menetelt, virágokat fotóztam fôleg, amivel köztudottan rendesen el lehet tölteni az idôt.
Ösvény
Az Aljazev dom völgye
Nekem is sikerült, mert visszafelé sokan leelôztek;délután fél 4-re értem le a faluba.

Számomra a Sleme túra kísértetiesen hasonlított a jó pár évvel korábbi Hochobir-os túrára. Ugyanaz a környezet, hegyi rétek, legelészô tehenek. Szóval aki volt már ott fent az ide is eljöhet, mert ugyanazt az élményt kapja majd:) A túravezetô remek volt, a társaság is, szétröhögtük magunkat a túrán:D