Keresstek a Cscsrajrs alkalmazst a Google Playen!
Tsi fennsk 50 (2012-05-05)
ltalam mr rgta vgyott Tsi fennsk tra lersa.
AK: Hajs-Kunfehrt (2021. szeptember 27.)
Tra a homokbuckk kztt az AK-n Bcs-Kiskunban
Fallskt-Nyikom (2021. szeptember 27.)
Tavaszi kirnduls a Mtrban
OKT: Nagyvzsony-Szentbkklla (2021. szeptember 27.)
Nyri kktra a Balaton-felvidken
OKT: Szent Gyrgy-hegy-Vllus (2021. szeptember 27.)
Knikuloid tra a Tapolcai-medencben
Kecs 30B (2021. szeptember 15.)
Az els olyan tra, ami rszben barlangban haladt
Csarna-vlgy (2021. szeptember 4.)
Tavaszi sta a Brzsnyben
OKT: Tokodi pinck-Plifldszentkereszt (2021. szeptember 4.)
Tavaszi kk- s krtra a Gerecsben
Prdiklszk kirnduls (2021. szeptember 4.)
Rvid kirnduls a Pilisben kktrs pecstek begyjtsvel s kiltltogatssal
OKT: Pilisszentkereszt-Sikros (2021. szeptember 4.)
Krtrstott kktrzs a Pilisben
OKT: Kisinci th. - Saj-kt (2021. szeptember 4.)
Lent sz, fent tl - a hvastagsg kb. ugyanakkora, mint a zzmara

KDP Zirc-Eplny

Hossztv tra
Honlapra kerlt:2021. mrcius 9. A lerst ksztette: feherb
Idpont: 2020. jnius 22.
Induls: Hrskt - 2020.06.22
rkezs: Zirc - 2020.06.26
Rsztvevk: feherb, Zsfi
tvonal 1: Hrskt-Eplny; 2: Hrskt-Gerence-vlgy; 3: Bakonybl-Szkrnyesk-rok-Hrskt; 4: Vinye-Gerence-vlgy-Bakonybl; 5: Vinye-Zirc
Helyszn szaki-Bakony
Legmagasabb tengerszint feletti magassg Kris-hegy - 705 m
Naprl napra javul tendencia. Els nap mg borult, hvs, majd napos-gomolyfelhs. Utols nap mr alulrl srolja a knikult. Csapadk nem volt.
Rt s hegy
Viadukt a Cuha-vlgyben
Mg tavasszal megvettk a KDP-fzetet, s ahogy lehetett szllst foglalni, s idnk is engedte el is mentnk Bakonyblbe, innen kzeltettk meg a klnbz indulsi helyeket. A cl az volt, hogy a KDP eleje Zirctl legalbb Eplnyig meglegyen, de az idjrs fggvnyben mg akr tovbbi szakasz legyaloglst sem zrtuk ki. Akkoriban elg szeszlyes, hvs, gyakran csapadkos, zivataros id volt. Ezrt nem is a Cuha-vlgyben kezdtnk, ltatlanban nem akartam oda menni az ess idszak utn.

Eplny lloms
Kab-hegy + Badacsony
gy kerltnk Hrsktra, az 500 m magasan, egy fennskon fekv bakonyi faluba. Innen indult els trnk, amit rgtn egy kis kitrvel indtottunk az Esztergli-forrshoz. A falu mellett van, nem sok kitrt kell tenni a pirosrl, s mellesleg lda is van ott. A jelzsre visszatrve megmsztuk a Borzas-heget, aminek a tetejt lertottk, s messze el lehetett ltni. A Kab-hegy mgtt kikandikltak a Tapolcai-medence tanhegyei. Lerve a hegyrl mr csak n mentem el a Borzas-hegyi barlang ldjhoz, Zsfi megvrt az elgazban. Ezt kvette a Papod 640 m magas cscsa, ahol termszetesen csak n mentem fel a kiltba. Elg ers volt a szl, Zsfi gyis visszafordult volna a msodik emeletrl, ahol mr lehetett rezni a torony ingst. A kiltbl mr jobb szgben lehetett ltni a Badacsonyt, de a Soml is ideltszott.

Jelzs a kertsoszlopon
Soml a Papodrl
A KDP fzet eredeti trkpn innen kvzi egyenesen visz az t az eplnyi vastllomshoz. Az j jelzs tesz egy nagyobb krt, ami mellesleg nem htrny, mivel nagyon szp arrafel az erd. Teli van vadcseresznyvel, amit valsznleg szre sem vettnk volna, ha nem ebben az idszakban jvnk. A vaddisznk is eszegettk, szre sem vettek minket, pedig integettem is nekik. Az t kzepn bksen legelsztek, csak akkor lltak arrbb, amikor elkezdtnk tapsolva feljk indulni. A kt nagyot 4-5 pici is kvette, de egyikk elgg lemaradt. Csak akkor vettem szre, amikor kb. 1 mterre megkzeltettem. Akkor ugrott be rfgve a bokrok kz. J hossznak tn menetels utn rtnk ki az eplnyi orszgtra, amin dl fel fordultunk, s elrtk a vastllomst. Nem tudom, mirt erre hoztk az tvonalat, kb. ugyanilyen tvolsgra volt a falu is, ugyanannyit kellett volna menni az orszgton. Radsul a faluban van a blyegzhely is. Az llomst szerintem csak a szolglatban lv vasutas hasznlja fel s leszlls cljbl. Hiba megy t a falun a vonat, nem sikerlt ott megllt pteni neki, helyette 2-3 km-rel arrbb. Knnyebb rakodni, s a vastpts idejn ez volt a fbb cl. De az mr azrt elg rgen volt...

Egy hinyjel alak tvonalon mentnk be teht a faluba, pecsteltnk, s ezzel teljestettk a KDP els szakaszt. A hossz csrgs utn a nem tl hossz tv is fraszt volt kicsit. Akkor mg nem tudtuk, de ez lett a legnagyobb szintklnbsg trnk ez alatt a ht alatt.

***

Msodik nap is Hrsktrl indultunk, de most az ellenkez irnyba. Bakonyblbl macers eljutni ide busszal, ezrt kocsival jttnk, amit ott is hagytunk egy napra. A ma nap clja a Gerence-vlgy volt, ahol az Odvask Hotel-nl van a blyegz, s a napi pr busz egyikvel vissza tudunk menni Bakonyblbe. A mai nap sorn igazbl egy j nagy kerlvel megkerltnk Bakonyblt.

Hossz erd nlkli szakasszal indult a tra, ami elg unalmas is volt. Mivel elz nap sszeszedtnk pr kisllatot a boztosban, most befjtuk magunkat. Htha ez elriasztja ket. A Rktanya majd az Augusztin-tanya kvetkezett, utbbinl blyegezni is kellett. Ezek amgy kulcsoshzak, s elg jk azoknak, akik szeretnek a vilgtl tvol jszakzni. Amgy a blyegzk itt is egy fazonra mennek, mint az OKT esetben, csak srnyit alakak, s nem a helyszn van beljk rva, hanem egy kd, amibl azrt ki lehet tallni, hogy honnan vannak. A pecstek tartkja gyansan a rgi kktrs pecstek tartjra hajaz, csak most nem fehr-kk-fehr szn, hanem piros blyegzjel van rjuk festve. A fzet viszont nem tetszik. Olyan <>, fnyes paprra van nyomtatva, amire ha rblyegznk, az akkor is elkendik, ha mr megszradt. A szakaszok tvolsgadata pedig egsz kilomterre van kerektve, ami szintn nem szerencss egy gyalogos trnl.

Kis rt, kis erd, kis Cu
Augusztin-tanya utn jtt a boztos, ami Zsfinak a hnaljt csiklandozta, de szerencsre csak kisebb foltokban tartalmazott csalnt meg hasonl gonosz nvnyeket. Nem volt hossz ez a rsz, a Kzps-Hajagra felfel mr szp bkkerdben mentnk. A piros jel nem visz fel teljesen a cscsra, de egy lda miatt elmentem oda. Zsfi megvrt, lelt egy fatrzsre, evett meg olvasgatta a trkpet. Hossz lejt kvetkezett, mi hatrozottan a szerencssebb oldalrl jttnk fel a hegyre. Ami nem volt nehz, mivel ugye Hrskt falu is kapsbl 500 m magasan van. A Hajagot elhagyva sorra jttek a kisebb-nagyobb bakonyi tisztsok, itt is legelszett kt vaddiszn, de most egy becsatlakoz ton. Amgy emberrel eddig nem tallkoztunk: htkznap volt, ezt nem jrjk annyian, mint a kket. Itt jtt szembe kt trz, meg kt terepjrs erdsz ijesztett rnk, mert halkan jttek mgttnk az autval.

Erdei pihen
Ktszer tvesztettk el az utat. Elszr nem figyeltk, hogy t van festve a jelzs ahhoz kpest, ami a GPS-ben volt, egyszer pedig nemes egyszersggel kettvlt a jelzs. Utbbi a Tiszta-vz forrs elgazja eltt volt, ahova nem mentnk be, tl hossznak talltuk a kitrt. A Ppavr alja nev pecstelhely innen mr nem volt messze, de sajnos j hossz, napos szakaszon kellett elmenni hozz. A tegnapi felhs id tovaszllt, kisttt a nap, de szerencsre fjt az ers szaki szl. Ez nha elg gzos volt, mert vszesen recsegtek a fk. De a szeles id legalbb nem kedvezett a sznyogoknak. Eddig egy darabot nem lttunk.

Egykori vasti bevgs
Rgi kisvasti hdmaradvny
Blyegzs utn egy rvid szakaszon az OKT-vel egytt mentnk, majd mi tovbbhaladtunk az erdszeti ton. Ez elg knyelmes volt, de aztn tmentnk egy sokkal jobbra. A rgi kisvast nyomvonalra, ami a Ppavr oldalban kanyargott. Ennek elnye, hogy szintben halad, legalbbis nincs sok meredly, viszont cserbe sokat kanyargzik. De lttunk bevgst, mentnk magas tltsen, egy helyen mg rvidke hd is volt, de mostanra mr csak a kbl plt hdf maradt meg. Zsfi mr rgta le akart volna lni, de kiptett pihen sehol nem volt. Nekem is jl esett volna mr, ezrt egy kidlt ft vlasztottunk, ahol elkltttk az uzsonnnkat.

Semmi j nem tart rkk, elhagytuk a kisvast nyomvonalt, s egy szlvdett erdei t mellett megkaptuk a rgen vrt sznyogokat is. Meg mell egy kis csalnrengeteg, plusz egyb dzsindzss rsz, de szerencsre mr kzel volt a cl. Nem is kellett sokat vrni a buszra. A reggeli fjs mostanra nem sokat rt, a srbb s magasabb aljnvnyzetbl ismt kerltek rnk kullancsok, pedig engem nem igazn szeretnek. Radsul akkork, mint egy mkszem, hiba meresztem a szemem, nem tudom eldnteni, hogy kullancs vagy koszdarab. Hacsak nem mszik...

Szentkt
Favilla
Harmadik nap az authoz mentnk vissza, de nem kerlvel, hanem a legrvidebb ton. Kzben tba ejtettnk egy fasza szurdokot is. A Szentkt fel hagytuk el a falut, majd a piros ngyzet jelzsen a Fehr-k-rkon mentnk felfel. Flton viszont ezt elhagytuk, s a Szkrnyes-k-rokban folytattuk utunkat, ami ennek egy oldalga. A paprtrkp nem, a GPS tansvny jelzst mutatott errefel, amibl lttunk is kettt. Amgy nem volt nehz kvetni az rkot, gyakorlatilag a mederben kellett menni, ami most szraz volt. Illetve a fels rszen csordoglt benne nmi vz. Pr helyen a bedlt fkat kellett kerlgetni, de egsz jl jrhat volt a szurdok. Zsfinak nem tetszett, mondjuk nehezebben kelt t a kidlt fkon is. s a cip nyomta a lbujjt. A legfels rszen aztn el kellett hagynunk az rkot, mert elgg sszeszklt, s sok volt a bedlt fa. Ki lehetett menni oldalra, majd megint csak a sr, de szerencsre nem csalnos aljnvnyzetes rszen t toronyirnt, amerre a GPS a murvs utat mutatta. Kirve megint kullancssprs, fjkls kvetkezett, s lss csodt!: emberrel is tallkoztunk egy biciklis kpben.

Szkrsnyes-k-rok
Ksbb Zsfi kiszrta, hogy a paprtrkp nem jell ide jelzst, amit elhallgattam elle. Azt is csak a lers olvassakor tudja meg, hogy a GPS trkpe (tuhu) viszont a Nehezen jrhat! feliratot rta az rok neve mell. De vgtre is, tlltk.

Ezzel fel is rtnk a Hajag szaki rszre, ami Fels-Hajag nven szerepel a trkpeken. Tegnap jrtunk erre, gy most nem a piros jelzsen, hanem a mr sokszor szidalmazott tansvny jelzsen mentnk tovbb, s egy tanya rintsvel jutottunk ki arra az tra, ami Hrsktra visz. Ezen ma sem volt tbb fa, ellenben mr melegebb volt, s 11 ra lehetett. A napstsben bevnszorogtunk a faluba, majd az els utunk a gygyszertrba vezetett, mivel legs elleni cuccot nem hoztunk otthonrl.

***

Negyedik nap vrt rnk a Kris-hegy, a Bakony legmagasabb hegye, mghozz egy vinyei indulssal. Ez elrevettette, hogy ma emberekkel is fogunk tallkozni, mert ezek azrt npszerbb helyek, mint mondjuk a Szkrnyes-k-rok. Vinyre vonattal mentnk, ahonnan lttuk, hogy nincs sok vz a patakban, sokan trznak, gy msnapra beterveztk egy Cuha-vlgyi trt is.

Fel az rokban
Vinyn elmentnk a bfbe egy kvra, majd elindultunk az aszfalton Fenyf fel. Mg a falu eltt letrtnk egy homokos tra, ez vitt egyre kzelebb a Kris-hegy fel. De nagyon nem akart emelkedni az t, az majd csak 500 m felett kvetkezett be. Ott kezdett meredekk vlni az svny. J meleg lett gy a negyedik napra, de szerencsre volt elg viznk. Kzben kezdtem azon gondolkodni, hogy azrt vagyok szarul, mert nem ettem, vagy egyszeren csak szomjas vagyok. Egy kis vz tmenetileg megoldotta a problmt.

Kilts a Kris-hegyrl
A cscs alatt kzvetlenl sszetallkoztunk a kk jelzssel, s immr egytt mentnk fel a kilthoz, ahol egy nagy iskolscsoport pihent. Leltnk egy szabad asztalhoz, felzabltam a Zircen vett pkstit, majd felmentem a kiltba, s mg ldztam is egyet. Lefel menet szembesltnk azzal, hogy a hegy legjobb oldaln jttnk fel, mivel innen a Gerence-vlgy fel jval nagyobb szintet kell lekzdeni, de az lefel hatrozottan knyelmesebb volt. Az mr vilgosan ltszdott, hogy simn elrjk a buszt, ezrt egy kitrt is tettnk az Odvaski-barlanghoz. Levnszorogtunk mind a 200 lpcsn, mg pr mter, s ott is voltunk a szllnl. Egy rnk volt a buszig, de azt nem vrtuk meg, inkbb begyalogoltunk a Gerence-patak mellett a faluba. Mr rzdtt, hogy ez a negyedik nap, Zsfi is hamarabb elfradt, n megint kezdtem szarul lenni. De megrte, 3 perccel a busz eltt rkeztnk Bakonyblbe.

Cuha-patak
Csrgs szemly rkezik Zircre
Utols nap zrtuk be a kvzikrt, bertnk a piros kezdpontjra, Zircre. Vinyrl mentnk a Cuha-vlgyben felfel. A gzlk teljesen jl jrhatak voltak, mr jval tbb volt a trz, s a biciklis is. Maga a vlgy jval szlesebb, mint az eddigi bakonyi szurdokok, ahol voltunk. Elfr benne egy szlesebb patak, vastvonal viaduktokkal, alagutakkal, s a gyalogt is van annyira szles, hogy knyelmesen elg a gyalogos csoportoknak s a bicikliseknek is. Porva-Csesznek megllig tart a legjobb rsze, onnan tovbbra is a vast mellett haladunk, de mr szlesedid a vlgy, s nincsenek annyira kzel a sziklaszirtek sem.

Tvolban Zirc
Kardosrt utn pedig vgkp kirnk a vlgybl, s a tombol hsgben mentnk be Zircre. Igazbl a kt vgpont, amit most megettnk Zirc s Eplny kb. 5 km-re van egymstl, de mi csinltunk belle 75-t.

Tovbbi kpek
A lersba be nem frt fotk