Úgy alakult, hogy lett egy 66 km-es lyuk az Alföldi Kéktúra teljesítésben a bácskai és nyugat-csongrádi részen. Ezt akartam eltűntetni, összekötni a már meglévő részeket, és egyben befejezni Bács-Kiskun megyét és a Duna-Tisza közét is. Még októberben kellett volna elmenni, de akkor nem jött össze, csak december elején. Amivel nem az a fő baj, hogy általában hidegebb van, hanem, hogy rövidebbek a nappalok. Két részletben így ezt nem tudtam/akartam megcsinálni, főként, hogy azért a menetrendhez is igazodni kellett. Így 3 nap lett belőle, kettő rövidebb és egy hosszabb.
Első nap a lett legrövidebb, akkor utaztam le éjszakázás után. Zákányszéken pont elértem a Ruzsára tartó buszt, amivel el is mentem, és visszagyalogoltam. Aztán bélyegzés után rossz irányba indultam el! Még jó, hogy ránéztem egy sarok után a GPS-re, délre mentem észak helyett. Bár tény, hogy Zákányszék délkeletre van, de az ellenkező irányba kell elindulni. ![]() ![]() Öregcsorva felé ment az aszfaltozott út, de én nem mentem el odáig rajta. Amikor elkanyarodott, tovább mentem egyenesen Zákányszék felé. Már dél elmúlt, éhes lettem. Elővettem egy szendvicset, kiszedtem a hevenyészett alufóliából, amit visszadobtam a táskámba. Táska behúz, visszarak a hátra. Már majdnem beleharaptam, amikor észrevettem, hogy nincs meg a szendvics teteje. Visszanéztem, mert közben ugye haladtam. A kenyér ott hevert a homokban, de az most már valami kisállaté lesz. Szerencsére a tartalmasabb fele maradt a kezemben. Errefelé az alföldi erdőket felváltották a szántóföldek, szedték össze a répát sok helyen. Gyakorlatilag minden talpalattnyi föld meg volt művelve. Elszórva tanyák. De igazából ezt láttam Zákányszék túlfelén is tavaly, amikor arra jártam. A 15 km-t kicsivel kevesebb, mint 3 óra alatt megcsináltam. Mivel kora volt még, a szállás elfoglalása előtt még elmentem ládázni a környéken, köztük Csongrád-Csanád megye legmagasabb pontjára is. *** A középső nap lett a leghosszabb, méghozzá duplája az első napnak. De ehhez el kellett menni Kunfehértó-Üdülőtelepre, amihez két átszállásra volt szükség. Ahogy kiléptem a házból egyből tudtam, hogy mit felejtettem el: a vékony nadrág alá az aláöltözetet. Ami menet közben annyira nem volt szükséges, de a mélykúti átszállásnál az 1 órás ácsorgáshoz már kellett volna. Végül 2 óra utazás után megérkeztem az indulási helyre, és fél 10 körül neki is indultam. Az üdülők üresek voltak, életnek nem sok nyoma volt ott, bár a buszmegállóban álltak páran. A telepet elhagyva ugyanolyan homok volt, mint tegnap. És a múltkori AK-n. És az azelőttin. Ugyanolyan műanyag erdők. Itt nem kisebb gazdaságok voltak, hanem nagyobb gyümölcsösök, szőlők. És megfagyott sár, amin látszódott, hogy átment már rajtuk párszor a traktor, mert kifröccsent a tartalmuk az úton széltében, és aztán az is megfagyott. ![]() Vannak a kéktúra mentén sárga, nyilas táblák, rajtuk mindenféle hely és annak távolsága. Ezen a túrámon egészen eddig csak visszafelé irányba mutattak a nyilak, ahonnan jöttem. De azok legalább helyesek voltak. Mintha nem lett volna befejezve a munka. Mert azt nem gondolnám, hogy az íróasztalnál megtervezik, hogy mi hova kerül, és elfelejtik hogy baszki, két irány van. Akkor meg kijöttek, kirakták a fele táblát, aztán majd egyszer a másik felét is? Biztos rohadt macerás és időigényes megtervezni, hogy mi hova kerüljön, milyen irányba mutasson a nyíl, mi legyen a táblára írva. Aztán időnként nem sikerül jól legyártani, mert a másik irányba mutat a nyíl, amit a helyszínen úgy orvosolták, hogy a póznára, fára fordítva rakják fel a nyilat, és csak a bozótosból látszik, hogy mi van ráírva. És ezzel el is van cseszve, potyára volt a tervezgetés. A másik dolog velük kapcsolatban, azok a rájuk írt helyek. Legfontosabb a következő (1 vagy 2) település, pecsételőhely, ki/beszállási pont, illetve fontosabb helyszínek (vár, forrás, kilátó, műemlék, rom, szálláshely, stb.) lenne. Elsősorban azok, amelyek az útvonal közvetlen környezetében vannak, és mondjuk megfordul a túrázó fejében, hogy GYALOG kitérőt csináljon oda. De az a helyszín, ami oda-vissza már több 10 km? Ki a franc tesz ekkora kitérőt a kéken? Főleg, ha az egy kopjafa? Esetleg, ha egy prémium kategóriás helyszín (lásd fent a listát), akkor esetleg. És ha már ki van írva egy ilyen hely, az sehonnan nem derül ki, hogy mekkora kitérővel érhető el, de még a letérés helye sincs megjelölve. Ha mondjuk ott lenne egy kis zöld sáv, vagy kék kereszt a táblán, hogy lássa a túrázó, hogy mi a helyzet. De az úttól. Az csak az én piktogramfétisemnek tenne jót, ha kicsi piktók is lennének, mondjuk pecsételőhely, vasútállomás, büfé, buszmegálló, templom, fürdő, kilátó. Gecijó lenne, mi? A nyilak mellett vannak még azok a nagy táblák a kék körről. A rajtuk lévő hasznos információ mennyisége 0 byte. Sőt, 0 bit. Meg lehet tudni, hogy hol vagy éppen egy Magyarország térképen. Meg hogy mennyi esőház, kilátó újult meg, és hogy hány hamburgert kell megenni, ha teljesíteni akarod a túrát. Amik valóban érdekes információk, de nem kint a terepen egy erdő közepén. Ha már infotábla, akkor lehetne ilyen a pecsételőhelyeken, rajtuk az arra a részre vonatkozó információkkal: a következő pecsételőhely távolsága, a szintkülönbség, esetleg egy térkép(vázlat) a következő és előző ~10-20 km-ről, a látnivalókról (a listát lásd fent). Ezen kívül már csak az a kurva ronda betonoszlop bassza a csőrömet beleégetve az MTSZ logóval, de azt már tényleg hagyjuk... ![]() ![]() Kezdtem visszaszámolni, mert nem akartam lekésni a kinézett buszt. Még akkor se, ha egy óra múlva jön a másik. Ezért megnyomtam a tempót, ami már nem volt annyira kényelmes. Az utolsó két kilométernél engedtem ki kicsit, amikor már tuti volt, hogy elérem a buszt akkor is, ha jóval korábban érkezik. Itt futott ki először két kutya egy tanyáról. Igazából a kicsi, földszintes hergelte a nagyobbat. A nagy nem is ugatott. Amikor megálltam velük szemben, és barátságosan cuppogtam, farokcsóválva oda is jött. Vágány ilyenkor rám ugrana, de egy idegen kutya azért kiismerhetetlen. Csak megszagoltattam vele a kezemet. Aztán meg nézett utánam, hogy miért nem játszottam vele. ![]() *** Utolsó napra maradt 21 km. Ami nem túl sok, még akkor se, ha előző nap elfáradtam. Amolyan levezetés-szerűség. Csak kemény időjárás ígérkezett, ami a melóhelyen nem lett volna valami kellemes. Hócenti, ónos eső, narancs figyelmeztetés, bizonytalanság, minden, amiből jobb kimaradni. Ebből errefelé semmi nem látszódott, legfeljebb egy hajnali meglepetés ónos eső. De mire indultam, ennek nyoma sem volt. A szarráázás az, ami számításba jött, és nem fűlött hozzá a fogam. De ahhoz se, hogy kimaradjon egy rövid szakasz a világ végén. Úgyis levezetés túra, úgyhogy indulás! A 9.22-es buszt kellett elérnem Ruzsán. Amiről első nap leszálltam. Ez Szegedről jött, de mintegy helyijáratként körbejár az öttömösi tanyavilágban. Ami nekem kapóra jött, mert ez az egyetlen közvetlen busz Ruzsáról a Dobó-tanyához, aka Petróczi iskolához. A tegnapi verőfényes napsütésnek nyoma sem volt, ellenben bármelyik pillanatban eleredhetett az eső. Ami természetesen meg is történt, de valahogy nagyon erőtlen volt az egész. Magas felhőalap, jó látás, nem igazán szarráázós hangulat. Főleg, hogy fenyvesben mentem, ami megfogta ezt a gyenge esőt. A tegnap elkezdődött fenyves itt ki lett maxolva. Ilyen talán csak az Alpokalján van, továbbra sem értem. Az erdőben bizonyos kockákat kivágtak, ott előtűnt a homok, de már le volt ültetve a következő generáció. ![]() ![]()
|