Úgy alakult, hogy lett egy 66 km-es lyuk az Alföldi Kéktúra teljesítésben a bácskai és nyugat-csongrádi részen. Ezt akartam eltûntetni, összekötni a már meglévõ részeket, és egyben befejezni Bács-Kiskun megyét és a Duna-Tisza közét is. Még októberben kellett volna elmenni, de akkor nem jött össze, csak december elején. Amivel nem az a fõ baj, hogy általában hidegebb van, hanem, hogy rövidebbek a nappalok. Két részletben így ezt nem tudtam/akartam megcsinálni, fõként, hogy azért a menetrendhez is igazodni kellett. Így 3 nap lett belõle, kettõ rövidebb és egy hosszabb.
Elsõ nap a lett legrövidebb, akkor utaztam le éjszakázás után. Zákányszéken pont elértem a Ruzsára tartó buszt, amivel el is mentem, és visszagyalogoltam. Aztán bélyegzés után rossz irányba indultam el! Még jó, hogy ránéztem egy sarok után a GPS-re, délre mentem észak helyett. Bár tény, hogy Zákányszék délkeletre van, de az ellenkezõ irányba kell elindulni. Öregcsorva felé ment az aszfaltozott út, de én nem mentem el odáig rajta. Amikor elkanyarodott, tovább mentem egyenesen Zákányszék felé. Már dél elmúlt, éhes lettem. Elõvettem egy szendvicset, kiszedtem a hevenyészett alufóliából, amit visszadobtam a táskámba. Táska behúz, visszarak a hátra. Már majdnem beleharaptam, amikor észrevettem, hogy nincs meg a szendvics teteje. Visszanéztem, mert közben ugye haladtam. A kenyér ott hevert a homokban, de az most már valami kisállaté lesz. Szerencsére a tartalmasabb fele maradt a kezemben. Errefelé az alföldi erdõket felváltották a szántóföldek, szedték össze a répát sok helyen. Gyakorlatilag minden talpalattnyi föld meg volt mûvelve. Elszórva tanyák. De igazából ezt láttam Zákányszék túlfelén is tavaly, amikor arra jártam. A 15 km-t kicsivel kevesebb, mint 3 óra alatt megcsináltam. Mivel kora volt még, a szállás elfoglalása elõtt még elmentem ládázni a környéken, köztük Csongrád-Csanád megye legmagasabb pontjára is. *** A középsõ nap lett a leghosszabb, méghozzá duplája az elsõ napnak. De ehhez el kellett menni Kunfehértó-Üdülõtelepre, amihez két átszállásra volt szükség. Ahogy kiléptem a házból egybõl tudtam, hogy mit felejtettem el: a vékony nadrág alá az aláöltözetet. Ami menet közben annyira nem volt szükséges, de a mélykúti átszállásnál az 1 órás ácsorgáshoz már kellett volna. Végül 2 óra utazás után megérkeztem az indulási helyre, és fél 10 körül neki is indultam. Az üdülõk üresek voltak, életnek nem sok nyoma volt ott, bár a buszmegállóban álltak páran. A telepet elhagyva ugyanolyan homok volt, mint tegnap. És a múltkori AK-n. És az azelõttin. Ugyanolyan mûanyag erdõk. Itt nem kisebb gazdaságok voltak, hanem nagyobb gyümölcsösök, szõlõk. És megfagyott sár, amin látszódott, hogy átment már rajtuk párszor a traktor, mert kifröccsent a tartalmuk az úton széltében, és aztán az is megfagyott. Vannak a kéktúra mentén sárga, nyilas táblák, rajtuk mindenféle hely és annak távolsága. Ezen a túrámon egészen eddig csak visszafelé irányba mutattak a nyilak, ahonnan jöttem. De azok legalább helyesek voltak. Mintha nem lett volna befejezve a munka. Mert azt nem gondolnám, hogy az íróasztalnál megtervezik, hogy mi hova kerül, és elfelejtik hogy baszki, két irány van. Akkor meg kijöttek, kirakták a fele táblát, aztán majd egyszer a másik felét is? Biztos rohadt macerás és idõigényes megtervezni, hogy mi hova kerüljön, milyen irányba mutasson a nyíl, mi legyen a táblára írva. Aztán idõnként nem sikerül jól legyártani, mert a másik irányba mutat a nyíl, amit a helyszínen úgy orvosolták, hogy a póznára, fára fordítva rakják fel a nyilat, és csak a bozótosból látszik, hogy mi van ráírva. És ezzel el is van cseszve, potyára volt a tervezgetés. A másik dolog velük kapcsolatban, azok a rájuk írt helyek. Legfontosabb a következõ (1 vagy 2) település, pecsételõhely, ki/beszállási pont, illetve fontosabb helyszínek (vár, forrás, kilátó, mûemlék, rom, szálláshely, stb.) lenne. Elsõsorban azok, amelyek az útvonal közvetlen környezetében vannak, és mondjuk megfordul a túrázó fejében, hogy GYALOG kitérõt csináljon oda. De az a helyszín, ami oda-vissza már több 10 km? Ki a franc tesz ekkora kitérõt a kéken? Fõleg, ha az egy kopjafa? Esetleg, ha egy prémium kategóriás helyszín (lásd fent a listát), akkor esetleg. És ha már ki van írva egy ilyen hely, az sehonnan nem derül ki, hogy mekkora kitérõvel érhetõ el, de még a letérés helye sincs megjelölve. Ha mondjuk ott lenne egy kis zöld sáv, vagy kék kereszt a táblán, hogy lássa a túrázó, hogy mi a helyzet. De az úttól. Az csak az én piktogramfétisemnek tenne jót, ha kicsi piktók is lennének, mondjuk pecsételõhely, vasútállomás, büfé, buszmegálló, templom, fürdõ, kilátó. Gecijó lenne, mi? A nyilak mellett vannak még azok a nagy táblák a kék körrõl. A rajtuk lévõ hasznos információ mennyisége 0 byte. Sõt, 0 bit. Meg lehet tudni, hogy hol vagy éppen egy Magyarország térképen. Meg hogy mennyi esõház, kilátó újult meg, és hogy hány hamburgert kell megenni, ha teljesíteni akarod a túrát. Amik valóban érdekes információk, de nem kint a terepen egy erdõ közepén. Ha már infotábla, akkor lehetne ilyen a pecsételõhelyeken, rajtuk az arra a részre vonatkozó információkkal: a következõ pecsételõhely távolsága, a szintkülönbség, esetleg egy térkép(vázlat) a következõ és elõzõ ~10-20 km-rõl, a látnivalókról (a listát lásd fent). Ezen kívül már csak az a kurva ronda betonoszlop bassza a csõrömet beleégetve az MTSZ logóval, de azt már tényleg hagyjuk... Kezdtem visszaszámolni, mert nem akartam lekésni a kinézett buszt. Még akkor se, ha egy óra múlva jön a másik. Ezért megnyomtam a tempót, ami már nem volt annyira kényelmes. Az utolsó két kilométernél engedtem ki kicsit, amikor már tuti volt, hogy elérem a buszt akkor is, ha jóval korábban érkezik. Itt futott ki elõször két kutya egy tanyáról. Igazából a kicsi, földszintes hergelte a nagyobbat. A nagy nem is ugatott. Amikor megálltam velük szemben, és barátságosan cuppogtam, farokcsóválva oda is jött. Vágány ilyenkor rám ugrana, de egy idegen kutya azért kiismerhetetlen. Csak megszagoltattam vele a kezemet. Aztán meg nézett utánam, hogy miért nem játszottam vele. *** Utolsó napra maradt 21 km. Ami nem túl sok, még akkor se, ha elõzõ nap elfáradtam. Amolyan levezetés-szerûség. Csak kemény idõjárás ígérkezett, ami a melóhelyen nem lett volna valami kellemes. Hócenti, ónos esõ, narancs figyelmeztetés, bizonytalanság, minden, amibõl jobb kimaradni. Ebbõl errefelé semmi nem látszódott, legfeljebb egy hajnali meglepetés ónos esõ. De mire indultam, ennek nyoma sem volt. A szarráázás az, ami számításba jött, és nem fûlött hozzá a fogam. De ahhoz se, hogy kimaradjon egy rövid szakasz a világ végén. Úgyis levezetés túra, úgyhogy indulás! A 9.22-es buszt kellett elérnem Ruzsán. Amirõl elsõ nap leszálltam. Ez Szegedrõl jött, de mintegy helyijáratként körbejár az öttömösi tanyavilágban. Ami nekem kapóra jött, mert ez az egyetlen közvetlen busz Ruzsáról a Dobó-tanyához, aka Petróczi iskolához. A tegnapi verõfényes napsütésnek nyoma sem volt, ellenben bármelyik pillanatban eleredhetett az esõ. Ami természetesen meg is történt, de valahogy nagyon erõtlen volt az egész. Magas felhõalap, jó látás, nem igazán szarráázós hangulat. Fõleg, hogy fenyvesben mentem, ami megfogta ezt a gyenge esõt. A tegnap elkezdõdött fenyves itt ki lett maxolva. Ilyen talán csak az Alpokalján van, továbbra sem értem. Az erdõben bizonyos kockákat kivágtak, ott elõtûnt a homok, de már le volt ültetve a következõ generáció.
|