Keressétek a Csúcsrajárás alkalmazást a Google Playen!
Keressétek a Csúcsrajárás alkalmazást a Google Playen!
Túráink közül
Mostanában
Dél-Börzsönyi kilátások 15
(2025. április 6.)
Dél-Börzsönyi kilátások ismét, 15 évvel később.
Déil-Mátra kirándulás
(2025. február 20.)
Nyári bozótos túra a Mátrában
Ötscher
(2025. február 20.)
Ötscher mászás az őszi Alpokban
Ötschergraben
(2025. február 20.)
Őszi szurdoktúra az Ötschergrabenban
Adrspasske skály
(2024. október 12.)
Csehországi túra a kővé vált óriások között
Lucní hora
(2024. október 12.)
Tavaszi - nyomokban téli - kirándulás az Óriás-hegységben
Elba-forrás
(2024. október 12.)
Megpróbáltuk felkutatni az Elba forrását a hó alatt, de ratrakkal kellett volna jönnünk
Dendeocse mászás
(2024. október 11.)
Újra a dendeocsén, de most már fel is mentünk a tetejére
Boncsos-tető
(2024. október 10.)
Nyári körtúra a Balaton-felvidéken a Boncsos-tető körül
Oberrothorn
(2024. október 10.)
Matterhorn-bámulós túra a Valais-i Alpokban

AK: Kunfehértó-Zákányszék

Hosszútávú túra
Honlapra került:2022. január 26. A leírást készítette: feherb
Időpont: 2021. december 8.
Indulás: 2021.12.07
Érkezés: 2021.12.09
Résztvevők: feherb
Túraparaméterek
A túra hossza66 km
Szintkülönbség35 m
ÚtvonalKunfehértó, Üdülőtelep -> Petróczi iskola -> Ruzsa fa -> Ruzsa -> Zákányszék
HelyszínKiskunság
Időjárás
Első két nap napos, a harmadik nap borult, kis intenzitású esővel.
Úgy alakult, hogy lett egy 66 km-es lyuk az Alföldi Kéktúra teljesítésben a bácskai és nyugat-csongrádi részen. Ezt akartam eltűntetni, összekötni a már meglévő részeket, és egyben befejezni Bács-Kiskun megyét és a Duna-Tisza közét is. Még októberben kellett volna elmenni, de akkor nem jött össze, csak december elején. Amivel nem az a fő baj, hogy általában hidegebb van, hanem, hogy rövidebbek a nappalok. Két részletben így ezt nem tudtam/akartam megcsinálni, főként, hogy azért a menetrendhez is igazodni kellett. Így 3 nap lett belőle, kettő rövidebb és egy hosszabb.

Első nap a lett legrövidebb, akkor utaztam le éjszakázás után. Zákányszéken pont elértem a Ruzsára tartó buszt, amivel el is mentem, és visszagyalogoltam. Aztán bélyegzés után rossz irányba indultam el! Még jó, hogy ránéztem egy sarok után a GPS-re, délre mentem észak helyett. Bár tény, hogy Zákányszék délkeletre van, de az ellenkező irányba kell elindulni.

Jánostelki kilátó
Kilátás a kilátóból
Elkezdtem hát tapodni a homokot, ami az elmúlt napok esőzése során megázott, de egyáltalán nem volt sár vagy víz, minden cseppet elnyelt a talaj. De hát a homok már csak ilyen. Nagyjából félúton volt Ruzsa, Vágó buszmegálló, ami a falu külterületén van, tulajdonképpen egy nagyobb tanyacsoporthoz van leágazó itt. De kvázi a semmi közepén. Ezért is volt meglepő, amikor a megállóban egy vaskos török nyelvű Montesquieu könyv hevert a padon. Vajon hogy került ez ide?

Öregcsorva felé ment az aszfaltozott út, de én nem mentem el odáig rajta. Amikor elkanyarodott, tovább mentem egyenesen Zákányszék felé. Már dél elmúlt, éhes lettem. Elővettem egy szendvicset, kiszedtem a hevenyészett alufóliából, amit visszadobtam a táskámba. Táska behúz, visszarak a hátra. Már majdnem beleharaptam, amikor észrevettem, hogy nincs meg a szendvics teteje. Visszanéztem, mert közben ugye haladtam. A kenyér ott hevert a homokban, de az most már valami kisállaté lesz. Szerencsére a tartalmasabb fele maradt a kezemben.

Errefelé az alföldi erdőket felváltották a szántóföldek, szedték össze a répát sok helyen. Gyakorlatilag minden talpalattnyi föld meg volt művelve. Elszórva tanyák. De igazából ezt láttam Zákányszék túlfelén is tavaly, amikor arra jártam.

A 15 km-t kicsivel kevesebb, mint 3 óra alatt megcsináltam. Mivel kora volt még, a szállás elfoglalása előtt még elmentem ládázni a környéken, köztük Csongrád-Csanád megye legmagasabb pontjára is.

***

A középső nap lett a leghosszabb, méghozzá duplája az első napnak. De ehhez el kellett menni Kunfehértó-Üdülőtelepre, amihez két átszállásra volt szükség. Ahogy kiléptem a házból egyből tudtam, hogy mit felejtettem el: a vékony nadrág alá az aláöltözetet. Ami menet közben annyira nem volt szükséges, de a mélykúti átszállásnál az 1 órás ácsorgáshoz már kellett volna. Végül 2 óra utazás után megérkeztem az indulási helyre, és fél 10 körül neki is indultam. Az üdülők üresek voltak, életnek nem sok nyoma volt ott, bár a buszmegállóban álltak páran. A telepet elhagyva ugyanolyan homok volt, mint tegnap. És a múltkori AK-n. És az azelőttin. Ugyanolyan műanyag erdők. Itt nem kisebb gazdaságok voltak, hanem nagyobb gyümölcsösök, szőlők. És megfagyott sár, amin látszódott, hogy átment már rajtuk párszor a traktor, mert kifröccsent a tartalmuk az úton széltében, és aztán az is megfagyott.

Tanya
Sokat agyaltam otthon, hogy ezt a részt (beleértve mind a három napot), hogyan csináljam meg. Utazzak el Pestről reggel, aztán este vissza? Vagy több napra osszam el ittalvóssal? Utóbbi mellett döntöttem, mivel az oda-vissza 8-9 órás utazás nem igazán volt logikus, ahogy az 1-2 perces csatlakozások sem. És akkor hogyan szakaszoljam? Mert ugyebár Kéleshalomtól Ruzsáig semmi lakott terület nincs, kivéve a kunfehértói üdülő rész. Van pár országút, ahol megálló is van, azok lehetnek támpontok. Az első ilyen Kunfehértó, Keceli út, amit itt érintettem. És hogy mi van ott? Semmi. Gyümölcsösök. Illetve bekötőút, ami másik gyümölcsöshöz vezet, vagy egy, esetleg több tanyához. A környéken rengeteg ilyen megálló van, ahol nem tudom, milyen gyakran van utas. De az is igaz, hogy semmibe nem kerül bevezetni a menetrendbe, és kirakni egy megállótáblát. És ha mondjuk úgy tervezek, hogy ilyen helyen végzek, vajon észrevesz-e a sofőr, hogy ott ácsorgok a megállóban? Főleg télen, amikor négykor már lement a nap. A következő buszmegálló a Tücsök Tanya nevezetű, de ez már az 53-as úton volt. Egyik oldalon kiirtott, a másikon még ép erdő. Innen jöttem, és kicsivel beljebb tényleg volt pár tanya. Illetve a másik oldalon is, de ott jóval messzebb volt a bekötőút.

Vannak a kéktúra mentén sárga, nyilas táblák, rajtuk mindenféle hely és annak távolsága. Ezen a túrámon egészen eddig csak visszafelé irányba mutattak a nyilak, ahonnan jöttem. De azok legalább helyesek voltak. Mintha nem lett volna befejezve a munka. Mert azt nem gondolnám, hogy az íróasztalnál megtervezik, hogy mi hova kerül, és elfelejtik hogy baszki, két irány van. Akkor meg kijöttek, kirakták a fele táblát, aztán majd egyszer a másik felét is? Biztos rohadt macerás és időigényes megtervezni, hogy mi hova kerüljön, milyen irányba mutasson a nyíl, mi legyen a táblára írva. Aztán időnként nem sikerül jól legyártani, mert a másik irányba mutat a nyíl, amit a helyszínen úgy orvosolták, hogy a póznára, fára fordítva rakják fel a nyilat, és csak a bozótosból látszik, hogy mi van ráírva. És ezzel el is van cseszve, potyára volt a tervezgetés. A másik dolog velük kapcsolatban, azok a rájuk írt helyek. Legfontosabb a következő (1 vagy 2) település, pecsételőhely, ki/beszállási pont, illetve fontosabb helyszínek (vár, forrás, kilátó, műemlék, rom, szálláshely, stb.) lenne. Elsősorban azok, amelyek az útvonal közvetlen környezetében vannak, és mondjuk megfordul a túrázó fejében, hogy GYALOG kitérőt csináljon oda. De az a helyszín, ami oda-vissza már több 10 km? Ki a franc tesz ekkora kitérőt a kéken? Főleg, ha az egy kopjafa? Esetleg, ha egy prémium kategóriás helyszín (lásd fent a listát), akkor esetleg. És ha már ki van írva egy ilyen hely, az sehonnan nem derül ki, hogy mekkora kitérővel érhető el, de még a letérés helye sincs megjelölve. Ha mondjuk ott lenne egy kis zöld sáv, vagy kék kereszt a táblán, hogy lássa a túrázó, hogy mi a helyzet. De az úttól. Az csak az én piktogramfétisemnek tenne jót, ha kicsi piktók is lennének, mondjuk pecsételőhely, vasútállomás, büfé, buszmegálló, templom, fürdő, kilátó. Gecijó lenne, mi? A nyilak mellett vannak még azok a nagy táblák a kék körről. A rajtuk lévő hasznos információ mennyisége 0 byte. Sőt, 0 bit. Meg lehet tudni, hogy hol vagy éppen egy Magyarország térképen. Meg hogy mennyi esőház, kilátó újult meg, és hogy hány hamburgert kell megenni, ha teljesíteni akarod a túrát. Amik valóban érdekes információk, de nem kint a terepen egy erdő közepén. Ha már infotábla, akkor lehetne ilyen a pecsételőhelyeken, rajtuk az arra a részre vonatkozó információkkal: a következő pecsételőhely távolsága, a szintkülönbség, esetleg egy térkép(vázlat) a következő és előző ~10-20 km-ről, a látnivalókról (a listát lásd fent). Ezen kívül már csak az a kurva ronda betonoszlop bassza a csőrömet beleégetve az MTSZ logóval, de azt már tényleg hagyjuk...

A semmi
Na, szóval ilyeneken elmélkedtem, miközben az 53-as út szélén sétáltam, és egy szerb kamion próbált 90-nel egy 88-cal haladó kisautót kielőzni. Aztán szépen csendben átmentem a 150-es vasútvonalon, ahol jobbra egy tanya volt ugató kutyákkal. Őszintén szólva jól állt a kerítés annak a habzó szájú kaukázusinak, amelyik ránézésre tuti leharapta volna tőből mindkét lábam. Egyszerre! A másik oldalon... Na ott nem volt semmi. Sőt! A nagy büdös semmi. Rohadt messze volt egy erdő fehér fákkal. De tényleg rohadt messze. A terület nem volt megművelve, kvázi füves-gazos volt, még homokdombok se voltak. Ennek ellentéte a Jánostelki kiátó környéke, pár kilométerrel arrébb, ahol szintén nem volt semmi, de az a semmi szép volt. Kisebb-nagyobb erdőfoltok a homokbuckás vidéken. Az valahogy sokkal jobban tetszik nekem. Errefelé még a vad is több volt. És nemcsak azért, mert két őz kifutott elém, aztán hülyén néztek pár másodpercig, hogy ez meg kicsoda. Egy csomó vadcsapás keresztezte az utat, amik eddig nem voltak. Kevésbé volt műanyag érzetű az erdő. A fenyveseket viszont nem értem. Errefelé egyre több volt.

A 150-es vonal
Elmúlt már egy óra, de a földön az árnyékos helyeken még mindig deres foltok maradtak. Elsősorban ott, ahol dél felől több fenyő is takarta a napot. A lombhullató erdő már lombot hullatott, és ha kicsit is, a rajtuk átsütő nap fel tudta melegíteni a felszínt annyira, hogy a hajnali dér eltűnjön.

Kezdtem visszaszámolni, mert nem akartam lekésni a kinézett buszt. Még akkor se, ha egy óra múlva jön a másik. Ezért megnyomtam a tempót, ami már nem volt annyira kényelmes. Az utolsó két kilométernél engedtem ki kicsit, amikor már tuti volt, hogy elérem a buszt akkor is, ha jóval korábban érkezik. Itt futott ki először két kutya egy tanyáról. Igazából a kicsi, földszintes hergelte a nagyobbat. A nagy nem is ugatott. Amikor megálltam velük szemben, és barátságosan cuppogtam, farokcsóválva oda is jött. Vágány ilyenkor rám ugrana, de egy idegen kutya azért kiismerhetetlen. Csak megszagoltattam vele a kezemet. Aztán meg nézett utánam, hogy miért nem játszottam vele.

Áram is megy a tanyákhoz
Jó hosszú lett az árnyékom, és kezdtem fázni is, mire elértem a Petróczi iskola nevű bélyegzőhelyet, ami egy útelágazás pár házzal, egy bezárt vendéglátó egységgel. Ez volt régen az iskola. Olyan tanyaközpontnak tűnik, ami nem fejlődött tovább faluvá. A buszmenetrendben Dobó-tanya néven fut. Mivel a Szeged-Baja országút mellett van, a két város között pedig rendszeresen jár a busz, relatíve sok járat megáll itt. Pont napközben van egy 5 órás lyuk a menetrendben, én a lyuk végén lévő járatra szálltam fel 15.48-kor. És már sötét volt baszki! 30 percet ácsorogtam ott, vacogtam, remegtem a hidegtől. Pedig +2 fok volt, ami 5 fokkal melegebb, mint ami reggel volt. De fáradt voltam, és azért délben jó idő volt, meg is izzadtam kicsit a kabát alatt. Pont 6 óra lett a 30 km.

***

Utolsó napra maradt 21 km. Ami nem túl sok, még akkor se, ha előző nap elfáradtam. Amolyan levezetés-szerűség. Csak kemény időjárás ígérkezett, ami a melóhelyen nem lett volna valami kellemes. Hócenti, ónos eső, narancs figyelmeztetés, bizonytalanság, minden, amiből jobb kimaradni. Ebből errefelé semmi nem látszódott, legfeljebb egy hajnali meglepetés ónos eső. De mire indultam, ennek nyoma sem volt. A szarráázás az, ami számításba jött, és nem fűlött hozzá a fogam. De ahhoz se, hogy kimaradjon egy rövid szakasz a világ végén. Úgyis levezetés túra, úgyhogy indulás!

A 9.22-es buszt kellett elérnem Ruzsán. Amiről első nap leszálltam. Ez Szegedről jött, de mintegy helyijáratként körbejár az öttömösi tanyavilágban. Ami nekem kapóra jött, mert ez az egyetlen közvetlen busz Ruzsáról a Dobó-tanyához, aka Petróczi iskolához. A tegnapi verőfényes napsütésnek nyoma sem volt, ellenben bármelyik pillanatban eleredhetett az eső. Ami természetesen meg is történt, de valahogy nagyon erőtlen volt az egész. Magas felhőalap, jó látás, nem igazán szarráázós hangulat. Főleg, hogy fenyvesben mentem, ami megfogta ezt a gyenge esőt. A tegnap elkezdődött fenyves itt ki lett maxolva. Ilyen talán csak az Alpokalján van, továbbra sem értem. Az erdőben bizonyos kockákat kivágtak, ott előtűnt a homok, de már le volt ültetve a következő generáció.

Fenyves az irtáson túl
Az AK útvonala itt az 55-ös úttal párhuzamosan halad az erdőben. Nem a bicikliúton visz a jelzés, hanem nagyon helyesen bent a fenyvesben. Még akkor is jobb ez így, ha jobbra-balra kanyarogni kell. A bicikliút maga lenne a halál, főleg nyáron. Ilyenkor legfeljebb kiolvadna az ember agya, de nyáron fel is forrna. Más kérdés, hogy az ásotthalmi erdő manapság másról is nevezetes. A Ruzsa fánál szerettem volna pihenni, lett is volna fedett hely, de akkor kaptak el egy csapat tudjukkit a rendőrök, így pecsételés után továbbálltam. Azért odaköszöntem egy rendőrnek, hogy tudja, itthoni vagyok, nehogy megtévessze a fekete szerkó. A főúton lévő buszmegállóban megint csak nem akartam leülni, mert az is gyanús lett volna.

Ruzsa fánál
Az 55-ös út északi oldalán merőben más a környezet. Újra megjelentek a tanyák, amik ma csak a Petróczi iskola környékén voltak. Ezzel együtt kevesebb lett az erdő is. És már szünet nélkül esett, bár még gyenge intenzitással. Már kezdett fájni a talpam, de a végére a faluba vezető aszfaltúton ez elmúlt, és alig 4 óra alatt meg is tettem az utat. Közben az addigi Sc-As felhőzet Ns-é vastagodott, és rá is kezdett alaposan az eső. Ennél jobb időzítés nem is kellett.