Keresstek a Cscsrajrs alkalmazst a Google Playen!
Rpshuta kirnduls
(2024. februr 13.)
szi kirnduls a Dli-Bkkben Rpshuta krnykn
Lillafred kirnduls
Krtra Lillafred-Felshmor krnykn barlangokkal, forrsokkal, kiltkkal.
(2024. janur 30.)
Madeira V - A Kris-hegyrl a Kkesre
AK: Krsladny-Dvavnya
(2023. oktber 3.)
Rvid, de annl unalmasabb kktra az Alfldn

Kirnduls
Szintklnbsg1500 m
tvonalPico do Areeiro -> Pico Ruivo -> Pico do Areeiro
HelysznMadeira
Felettnk derl, alattunk a tenger felett vkony Sc rteg.
Kris-hegy
Ezt a trt csinltuk meg utoljra, pedig igazbl (nekem legalbbis) ez llt az els helyen. Ennek oka, hogy a legtkletesebb idt cloztuk meg. Ez pedig a bizonytalanul felhsebb idszak utni tutibbnak tn tiszta idjrs volt. A cl pedig a Pico Ruivo, a sziget legmagasabb pontja. Tbb ton fel lehet jnni ide: a legrvidebb kb. 300 m szinttel a Achada do Teixeira, ahol egy nagy parkol is van; a leghosszabb Encumeada-bl, ami igazbl egy nyereg a kt hegyvidki rsz kztt; s van a Pico Areeiro, ahonnan mi indultunk. Persze lehet kombinlni is, de a legels vltozat nem rhet el tmegkzlekedssel.

A sziget hegyes belseje
Reggeli inverzi
Igazbl ez egy magashegyi tra volt, szikls terepen, nvnyzet csak minimlis volt, fk csak alig, azok is trpefeny mretek. Ennek egyik oka a magassg, a msik, hogy sok helyen fggleges sziklafalak voltak, ezek oldalban vezetett a turistat is. A sziget kzponti, hegyes rszn voltunk, teli csipkzett sziklkkal, meredek hegyoldalakkal, ssze-vissza kill sziklatornyokkal. De van egy msik magashegyi rsz is, ami teljesen ms, lvn hogy egy fennsk, onnan indultunk a Rabacal fednev trnkon. Az kiss keletebbre fekszik, egy mly folyvlgy vlasztja el a kt magashegyi rszt egymstl.

Ez mg reggel van
A kiindulsi helyen egy alsbb parkolban lltunk meg, innen mg kb 100 m szintet kellett legyrni a cscsig, ahol van kajlda, ajndkbolt, teli parkol, buszmegll s a lgier radarja. Ezrt szerepel a Kris-hegy, br az nem katonai radar. Sokan csak azrt jnnek ide fel, hogy megnzzk a napkeltt s a kiltst, nem trznak, legfeljebb a nem messze lv Miradouro do Ninho da Manta nev kiltpontig. Remek mdon a GPS-t egsz jjelre bekapcsolva felejtettem, az elem elszllt, a ptelemek pedig Magyarorszgon maradtak az itthon hasznlt htizskban, miutn kiderlt, hogy az nem wizzair-kompatibilis, s nem is fr be az olyan mret brndbe. Szval se track, se szintmetszet, pedig utbbi igazn izgalmas lehetett volna...

Kicsit aggdtam, hogy Zsfi mit szl majd a trhoz, mert elz este kezdte a beparzst. Sok a szint, s ami a lnyeg elg pars helyek is vannak az ton egy triszonyosnak. Akkor azzal nyugtattam, hogy a Zalai-dombsgrl is lehet pars kpeket kszteni.

Ninho da Manta
rnykban
Az Areeiro-rl lefel indultunk el, s elkezdtk a vgtelen lpcszst. Rgtn be is ttt Zsfinl a para, amikor egy keskeny gerinceskn vezetett t az t. Szerencsre mindkt oldalrl volt korlt, azokat markolva s az utat nzve egy rvid megtorpanssal tjutottunk. Kicsi emelked jtt a Ninho da Manta kiltig, ahol tmeg volt, s a reggeli fnyek mg nem voltak az igaziak a fothoz. Indultunk tovbb nem monoton, de egyre kemnyebb lejtnkn. Nha volt benne emelked is, amik nem tartottak sokig, de azrt kemnyen kellett felfel menni ott is. Mg nem tudtuk, hogy ez volt igazbl a bemelegt. Aztn az emelkedk elkoptak, s kkemny lpcszs kvetkezett szerpentinezve. Az t ezen rszt kiptettk az itt tallhat kvekbl. Ez fknt lpcsket jelentett. Sokat! St, geci sokat. Taln 20x is meg lehetne mszni az Eifel-tornyot ennyi lpcsn. Amikor mr hossz percek ta csak mentnk rajtuk lefel, elkezdtem n is aggdni, hogy mi a franc lesz visszafel? A legkellemetlenebb a fokok magassga volt, ami mg nekem is gondot okozott nha.

tnzs alagt
Aztn vgre valahra lertnk a lpcssor aljra (gondoltuk akkor), s nagyjbl szintben haladtunk, mikzben tmentnk a Pico do Gato alagton. Itt fent nem voltak levadk, kicsivel allunk indultak a vizek lefel. gy az alagtban sem volt patak, igazbl lvsem sincs, hogy mirt csinltk. Lehet, hogy csak a turistat kedvrt? Kijve az alagtbl megint lpcsk, majd egy tbla, hogy jttnk mr 2,2 km-t. Ez igazbl meglepett, mert kevesebbre gondoltam.

Itt gazik el az t, a keleti ga felmegy a Pico das Torres hegyre, ez le van most zrva, tbla sincs, hogy merre kell menni, nehogy valaki arra menjen. A nyugati rsz alagutakon keresztl vg t a hegyen, ezen mentnk mi. s kvetkezett egy nyugisabb 2 km, ahol nem voltak lpcsk, nem volt szint, az alagutakbl a sziklaoldalra rtnk ki, ahol a szakadkos oldalon korlt volt vgig. Az t trhet szles volt, kt ember a legtbb helyen itt elfr egyms mellett, nha kell csak megllni, s megvrni a szembe jvt, ahol sszbb szkl az t.

Sziklaoldal bevgott ttal
Rvid sk rsz
Lementnk 1500 m-re, elrtk utunk legmlyebb pontjt, most fel kellett kapaszkodni jra 1800 fl, s nem volt ktsgnk, hogy milyen lesz ez az emelked. Lpcsk, termszetesen. Emellett volt mg 4 fmltra, de szerencsre nem a meredekebb fajtbl, s azon is volt korlt. Zsfi egy helyen triszonyodott, amikor le tudott ltni a lpcsfokok kztt. Felfel menet lehetett segteni kicsit azzal, hogy a korltot tart fmoszlopokba kapaszkodik az ember, de ez annyira nem volt ajnlott. Sok helyen mozogtak, ez a korlt nem olyan volt, mint mondjuk a Ttrban vagy az Alpokban egy lncos tszakasz. Nem azrt volt ott, hogy abba kapaszkodjanak az emberek.

Legett erd
Leesett k
Az utols ltra utn moderlt lett az t. Kevsb lett meredek, lpcsk csak itt-ott voltak mutatban, szp egyenletes tempban lehetett haladni felfel. Emiatt taln a tra ruivoi oldala knnyebb, mint az areeroi. Kt helyen is meglltunk pihenni meg kajlni ezen a rszen. Felrtnk a fgerincre, ahol sszernek a turistautak, emiatt jval forgalmasabb. A turistahznl nem lltunk meg, hiszen mr csak 500 m volt a cscsig, ahova negyed 12-kor rtnk fel.

letkp a cscson
Kilts a cscsrl
Krbefotztunk, ettem kekszikt, s jttnk is vissza. Termszetesen itt sszegylt a tmeg, akik kivtel nlkl mind ide ltogat turistk voltak. Az utat is megfestettk, messzirl ltszdott, merre visz az utunk neknk is a ksbbiekben. Lefel meglltunk a hznl egy klra, s mivel mr dl volt be is kentnk magunkat napvd krmmel. Tztt a nap, de alattunk felhk sztak, a tengert nem is igazn lehetett ltni tlnk. szakkeleti szl volt, ez a sziget szakkeleti rszre tolta r a felhket, a hegycscs is inkbb errefel volt. De 1300 m-nl csak egy-kt foszlny szott feljebb az ott mg prads s pfrnyokkal bortott vlgyben, de feljebb gyorsan elprolgtak. A msik oldalon a sziget belsejben nem voltak felhk alacsonyabban se. t lehetett ltni a platra, ahol forogtak a szlturbink.

12:00 volt amikor mr pr mtert elindultunk lefel, s annyi elnynk azrt volt, hogy tudtuk mire szmtsunk. n 4-et, Zsfi 6 rt tippelt a visszatra. Durvbbak felfel a lpcsk, el lesznk mr fradva, lehet, hogy a nap is kiszv majd addigra bennnket. Idefel 2,5 ra volt az t.

Sziklafal felhkkel
Jtt az els lpcs lefel, majd a vasltra. Meglep mdon gyorsan tl voltunk raja, semmi triszony, semmi pihen. Igazbl csak azrt kellett megllni tbbszr, mert sokan jttek szembe, s idnknt inkbb meglltunk a biztonsg kedvrt. Az igazi tmeghez kpest korbban indultunk, ezrt az odafel ton kevesebben jttek szembe, mint most a visszafel irnyban.

Szerencsre a pars ltra csak alulrl felfel volt pars, lefel nem lehetett leltni a fokok kztt. s mivel inkbb hasonltott lpcsre, gyorsan vgig is szguldottunk rajta. Megint elrtk a tra legalacsonyabb pontjt, fel is llegeztnk, hogy a trdsztbasz, hossz lefel lpcszsnek vge, most egy nyugisabb rsz kvetkezik, az alagutakkal s a szintttal. Az alagutak padlja amgy csurom vz volt. Sros volt, sok helyen nagy pocsolyk sorakoztak. Oda kellett figyelni, mert a bezs cip be is tudott volna zni, ha csak gy beletoccsantunk volna.

A cscsrl
Visszafel ton nem is ettnk, inkbb ittunk sokat. A vgre elfogyott mind a 3 liter. s persze llekben felkszltnk a hossz lpcssorra, a bazimagas lpcsfokokkal. Amgy a cscson volt egy olyan hamvba holt tletem, hogy megszmolom a lpcsket (fel+le), de a turistahzig az 500 m-en 440 lett, gyhogy gy dntttem, hogy abbahagyom, mert csak megrlk a vgre.

Visszafel mr ltszik a radar
Szpen lassan elindultunk felfel. Nem volt folyamatos lpcssor, hosszabb-rvidebb gynevezett sznetek is voltak, ahol csak simn kellett a kvekbl kirakott ton emelkedni. Ha ktszer kellett megllni egy lpcss rszen, mert az esett jl, akkor annyiszor lltunk meg, akr 5-10 lpcs utn is. Aztn valahogy cskkent a lpcsk mrete, vagy megszoktam ket, s elre mentem, s bevrtam idnknt Zsfit. Az azrt segtett, hogy elrhet tvolsgban volt mr a radar, s a kiltponton is lttuk mr az embereket. Itt hosszabban elidztnk, s nekiindultunk az utols rsznek. Itt volt ugyebr egy pars szakasz ktkezes korltfogssal, de az egsz napos triszonyos lpcsk meg sziklaoldalak ltvnya utn szre se vettk, hogy melyik volt az a rsz. Csak elsre tnt szarnak mg reggel.

Mg egy utols utni pihen kvetkezett, ahol kivtelesen n is leltem. tdik napja stlunk, s a mostani szikls terep mr nem tetszett annyira a talpamnak a flcipben. A radarnl jtt a meglepi, n is csak akkor nztem r az rra, valahogy tkzben ezt egyszer sem tettem meg. Kt ra alatt visszartnk. Ha hozzvesszk mg, hogy le kell menni a parkolba, az jn ki, hogy 1 rt rvertnk az itinerben rt menetidre.

Az itt eltlttt t tranap sorn nagy ltalnossgban azt lehetett elmondani, hogy baromi sokan kvncsiak a szigetre, rengeteg a turista, Ezek kztt vannak kezdk, idsebbek s profibbak is. Ide inkbb fiatalabbak jttek, mivel mgis nehezebb a terep, mint vgigmenni egy levada mellett kvzi szintben. Nemcsak a turistamennyisghez kpest, hanem abszolt rtelemben is szemt alig van az t mellett, inkbb csak kirntott paprzsepi, csokipapr, de ezek is elenysz mennyisgben. Eldoblt palack, srsdoboz mg ott sincs, ahova nem kirndulni jrnak, hanem csak feljnnek kocsival a kilts vgett. Ami viszont van a tmeg miatt, azok a pisl- s kakilhelyek a zsebkendkkel. Ha van egy kis rsz, ahol el lehet menni a bokrok mg, ott garantlt, hogy sokan el is mennek, mert amgy az ton kevs ilyen hely van. Emiatt koncentrltan jelenik meg a vgtermk. De ht ha menni kell, akkor nincs mese. Nekem is kellett, csak Zsfi kpes 12 rn t visszatartani....