Gaja-völgy 25
(2016-07-02)
Kánikulai túra a Keleti-Bakonyban, az egyik kedvenc bakonyi szurdokvölgyben

Téli teljesítménytúra

Idõpont: 2009. január 24.
Indulás: 08.30. Pilisjászfalu
Érkezés: 14.10. Pilisszentkereszt
Résztvevõk: feherb, szabola
ÚtvonalPilisjászfalu -> Piliscsév -> Klastrompuszta -> Kétágú-hegy -> Feketehegyi erdészház -> Pilisszentlélek ->Pilisszentkereszt
HelyszínVisegrádi-hegység
Eleinte borult, majd csökkenõ felhõzet, pár órás napsütés. Európa idôjárása
Nem szeretem a téli túrákat. Utálok kiizadni a kabát alatt a mínusz sok fokban, és utálom a csúszós (jeges, havas, sáros) utakat. Tudom, ez baromság, de nem érdekel. Ilyen vagyok, és nem fogok megváltozni. Viszont már hiányzott a túrázás, a menés, nem tudtam és nem is akartam várni tavaszig. Szóval leküzdöttem az utálatomat, és elmentem erre a Téli teljesítménytúrára. Még az sem tántorított el, hogy két nappal korábban még úgy nézett ki, hogy akár el is ázhatunk.

Erdei út
Vonattal mentünk a rajtig, és viszonylag hamar, tíz percen belül el is sikerült indulnunk. Hamar elértük Piliscsévet, ahonnan már turistajelzésen haladtunk. Innen kezdõdött az emelkedõ, a kabát alatti izzadás, és a véget nem érõ sáros út. Nagyon nem bírtam menni, pedig ez még nem a legsárosabb szakasz volt. Szinte csak vánszorogtam fel az emelkedõn a szántóföld szélén. Viszont visszanézve nagyon szép volt a kilátás. Kezdett felszakadozni a felhõzet, egyre hosszabb idõszakokra sütött ki a nap. Klastrompusztánál lélegzetvételnyi szünet következett, véget ért az emelkedõ elsõ szakasza, és mûúton gyalogoltunk tovább. Az OKT-n mentünk végig, ami sokág a Kesztölc és Klastrompuszta közötti mûúton visz, majd felkanyarodik a hegyoldalba. Itt már muszáj volt megállnom, és ennem egy keveset. Alig mentünk két órája, de már korgott a gyomrom, és úgy éreztem, hogy nem bírok tovább menni.

Vizenyõs rész az erõben
Téli fa
A kaja nem segített túl sokat, de szerencsére kiérve az erdõbõl ismét szintben folytattuk utunkat. Elõttunk fent látszott a Kétágú-hegy, balra lent pedig Dorog, távolabb a párába veszõ Gete. Beszéltük szabolával, hogy majd május végén a Kinizsin is ezt fogjuk látni. Majdnem ott mentünk fel a Kétágú-hegy két ága közé, ahol a Kinizsi lejön, és majdnem rossz irányba mentünk tovább. Szerencsére csak 50 m-t mentünk rossz irányba. A túra jellegzetessége, hogy nincsenek ellenõrzõpontok, de kijelölt útvonal az van. Mindenkinek a lelkiismeretére van bízva, hogy betartja-e a szabályokat.

Pára
Felérve a hegyre, átkerültünk a kevésbé napsütötte oldalba. Itt már volt egy kis hó, az út pedig jeges volt. Viszont a legkeményebb rész csak most következett! Fel kellett menni a Feketehegyi kulcsosházhoz. Ránézésre nem tûnt vészesen meredeknek, valószínûleg száraz idõben simán fel lehetne menni. De most a sárban kínlódás volt. És mivel nem lehetett szépen, egyenletes tempóban menni, kiköptem a belemet is mire felértem. Úgy éreztem, hogy soha nem fáradtam el még túrán ennyire, mint akkor. Persze, ez az érzés hamar lecsillapodott, hiszen azért nem jöttünk még olyan sokat, és a rendezõk teával kedveskedtek odafent. A háztól szép idõben látszik Esztergom, a Bazilikával. Szerencsénkre, mire felértünk kitisztult az idõ, és mi is gyönyörködhettünk a kilátásban.

Kálmán-forrás
Innen viszont le kellett menni, ami szintén nem volt egyszerû. Az út egy hegyoldalban vezetett lefelé, és természetesen csúszott itt is. Én inkább az úttól pár méterre feljebb mentem a levelek között, és megpróbáltam megkapaszkodni a fákban, ahol lehetett. Viszont a bal lábamon elkezdett fájni az egyik ujjam, ugyanis minden lépésnél arra nehézkedtem. Otthon láttam, hogy vérzik, de a sebet nem találtam meg. Szabola rendes csávó volt, megtartotta nekem az almacsutkáját.

Nem voltak lombosak a fák, és már innen láttuk magunk alatt Pilisszentlélek házait. Nagyon szép volt, ahogy a völgybe besüt a január végi bágyadt napsugár. A faluból ismét emelkedõ jött, de ezt már jobban bírtam, mint az elején. Biztos mostanra melegedtem be. Pedig ez már lassan a vége volt. Át akartunk menni a Kálmán-forráshoz, de ehhez le kellett volna menni egy vízmosásba, majd fel a másik oldalon, és olyan rohadt sáros volt, hogy inkább ezt kihagytuk. Igaz, kicsit feljebb nem olyan mély az árok, de akkor már nem volt kedvünk visszamenni.

Téli erdõ 1
Téli erdõ 2
Az emelkedõn szabola kezdett kidõlni, most nekem kellett õt megvárni idõnként. Lehet, hogy az volt benne, hogy ez az utolsó, és már mindjárt vége. Ahogy kereszteztük az Esztergom-Dobogókõ utat ismét megjelent a hó. Kb. 5 cm volt itt fent, de elég jeges volt a teteje. Figyelni kellett, hogy a jeges szakaszokon ne essen hanyatt az ember. Ha már túltéltük kéztörés nélkül a két héttel korábbi piros riasztásos ónos esõs helyzetet, akkor most sem akartunk megfeküdni a jégen. A Kétbükkfa-nyeregtõl már csak le kellett ereszkedni Pilisszentkeresztre. Sejtettük, hogy a hóhatár alatt ismét sár lesz, és megint nehezen fogunk haladni. De ennek ellenére viszonylag gyorsan haladtunk. Nem rövidítettünk a jobb minõségû úton, hanem végig a zöld sáv jelzésen, illetve a szalagozás mentén mentünk.

A célban kaptunk még egy üdítõt, de sajnos elég cigis volt a kocsma, ahol a cél volt berendezve, úgyhogy nem ott vártuk még az egy órával késõbb inuló buszt.