Keressétek a Csúcsrajárás alkalmazást a Google Playen!
Keressétek a Csúcsrajárás alkalmazást a Google Playen!
Túráink közül
Preiner Wand
(2015-05-25)
Tavaszi kirándulás a Raxon, felhõs idõben, de száraz köveken
Mostanában
Adrspasske skály
(2024. október 12.)
Csehországi túra a kõvé vált óriások között
Lucní hora
(2024. október 12.)
Tavaszi - nyomokban téli - kirándulás az Óriás-hegységben
Elba-forrás
(2024. október 12.)
Megpróbáltuk felkutatni az Elba forrását a hó alatt, de ratrakkal kellett volna jönnünk
Dendeocse mászás
(2024. október 11.)
Újra a dendeocsén, de most már fel is mentünk a tetejére
Boncsos-tetõ
(2024. október 10.)
Nyári körtúra a Balaton-felvidéken a Boncsos-tetõ körül
Oberrothorn
(2024. október 10.)
Matterhorn-bámulós túra a Valais-i Alpokban
AK: Kismarja-Berettyóújfalu
(2024. október 10.)
Ide se jövök többet!
Répáshuta kirándulás
(2024. február 13.)
Õszi kirándulás a Déli-Bükkben Répáshuta környékén
Lillafüred kirándulás
(2024. február 13.)
Körtúra Lillafüred-Felsõhámor környékén barlangokkal, forrásokkal, kilátókkal.
Kasprowy Wierch
(2024. január 30.)
Nyári túra a Lengyel-Tátrában a Gáspár-csúcsra

Benelux vonatozás

Vonatos túra
Honlapra került:2011. július 7. A leírást készítette: feherb
Idõpont: 2011. június 20.
Indulás: 2011-06-20
Érkezés: 2011-06-26
Résztvevõk: feherb, Kati, Zolcsi
Túraparaméterek
A túra hossza500 km
ÚtvonalBrüsszel -> Amsterdam; Brüsszel -> Oostende -> Knokke -> Brüsszel; Brüsszel -> Luxembourg
HelyszínBenelux-államok
Idõjárás
Többnyire napos gomolyfelhõkkel. Egy-egy zivatar is elõfordult. Európa idôjárása
Magyarázat a térképhez
A Brüsszel-Montpellier járat
Másfél éve voltam utoljára Zolcsinál, akkor végig vonattal mentem, és átugrottunk a Csatorna másik oldalára is. Most fapadossal mentünk Katival, és Brüsszelbõl vonatozgattunk el Amsterdamba, Oostende-be és Luxembourg-ba. Kapóra jött, hogy Zolcsi kórházba került, de szerencsére nem volt nagy a baj, csak pár napig volt bent, így a beteglátogatást is összekapcsoltuk a vonatos túrákkal.

Amsterdamba természetesen Thalys-szal mentünk. A legolcsóbb jegyet nem sikerült megszerezni, csak egyik irányba. A második legolcsóbb pedig csak 3 euróval volt olcsóbb, mint az 1. osztály, így visszafelé 1. osztályon utaztunk.
A vonatunk a Midiben
... és Amsterdamban
De persze errõl Zolcsi hallgatott, mint a sír, akkor árulta csak el, amikor a kezembe nyomta a jegyeket. A legelsõ vonattal mentünk, és a legutolsóval jöttünk. Mindkettõ Párizs-Amsterdam viszonylat volt. Thalys-ok kvázióránként járnak, valamelyik óra kimarad, de ezen kívül normál vonatok is közlekednek, azok óránként. Utóbbiak menetideje majdnem 3 óra, azok több helyen állnak meg. Az út 220 km, 1 óra 50 perc a menetidõ Thalys-szal. Nem túl gyors, egyelõre csak a belga-holland határ és Amsterdam között van meg a nagysebességû pálya, egyébként 160-200 körül cammognak a vonatok. Sajnos Brüsszelt elhagyva olyan érzés volt, mintha itthon vonatoznánk, alig mehettünk 60-nal, és többször meg is álltunk. Ugyanez Amsterdamnál. A reptértõl a központi pályaudvarig ha nem is lépésben, de elég lassan haladtunk.

A pályudvar a víz felõl
Amsterdam CS
Amsterdamban a pályaudvar a tengerparton van. Lehet, hogy nem is tenger, hanem valami öböl vagy folyótorkolat, a franc se tudja. Az állomás mellett van egy parkolóház, de nem autóknak, hanem a bicikliknek. Három emeletes, és van olyan, hogy a csatorna fölé lóg le a bicikli. Mi lehet olyankor, amikor reggel vagy délután a biciklisták megérkeznek az állomásra, vagy visszaindulnak onnan haza? Dugó a bicikliutakon? A pályaudvar mellõl egy csomó Combino villamos a városba. Persze nem olyan hosszúak, mint a négyeshatos, és kicsit más is az elrendezése. Csak egyik oldalon van ajtajuk, ezért több ülõhely fér bele, viszont mindkét végállomáson hurokvágányt kellett építeni nekik, hogy meg tudjanak fordulni. Nem villamosoztunk, hanem csónakázgattunk a csatornákon. Vettünk egy napijegyet, amivel akkor és ott szállhattunk fel a hajókra, amikor és ahol csak akartunk. Ennek a társaságnak négy vonala volt, amelyekkel behálózták a fontosabb csatornákat, és minden fontosabb helyre el lehetett jutni velük, mint pl. a régi Heineken gyár. Közben persze sétáltunk a városban, próbáltuk kikerülni az õrül bicikliseket, és egy helyre be is ültünk pizzázni, ahol a pincér próbálta elhitetni, hogy õ mennyire olasz, de a sört is rosszul mondta, és bona serázott délben.

***

Oostende pályaudvara
Másik vonatos utunk a tengerpartra vezetett, Oostendébe. Ez a tengerparton a legnagyobb város, óránként megy innen vonat Brüsszelen át az ország keleti végébe. Amikor mentünk, ünnepnap volt, ráadásul zavartalanul sütött a nap, így sokan mentek akkor a tengerpartra. Szerencsére elõrelátók voltunk, és Bruxelles-Nord pályaudvaron szálltunk fel, ez az elsõ a három közül, ahol megáll a városban. Így volt normális ülõhelyünk, míg azok, akik késõbb szálltak fel, sokan álltak, vagy a peronon ültek. Gentig külön pályán haladt a vonat, ez elkerülte az elõvárosi megállókat, ahova csak a személyvonatok mentek be.

Homokdûnék,háttérben Zeebrugge
Osotendében is a tengerparton van az állomás, közvetlenül a kompkikötõ mellett. A belvárosban és a tengerparton sétálgattunk, ahol pont apály volt, és messze visszahúzódott a tenger, szabaddá téve a homokban fekvõ kagylóhéjakat. Jóval nagyobb a tengerjárás, mint az Adrián. Az a sok ember, aki az ország belsejébõl jött ide, mind a homokos strandon feküdtek. Valaki bikiniben, valaki sálban és télikabátban. De senkit sem néztek hülyének azért, mert éppen úgy van felöltözve ahogy. A legbátrabbak kipróbálták az úszkálást a 16 fokos tengerben. Mi csak bokáig mentünk bele, a cipõt levetve és a farmert felhajtva.

A 0-ás jelzésû villamos
Vettünk egy gyékényt egy arab árustól, ami azonnal tönkre is ment. Ezen hevertünk a homokon. Felhajtottam a hosszúnadrágot és levettem a cipõmet meg a pólómat, napozást imitálva. Természetesen fürdésre nem is gondoltunk. Erõs szél fújt a tenger felõl, mindenre nehezéket kellett rakni, ami könnyû volt, nehogy elfújja a szél. A szél miatt hideg volt, de mivel ezerrel sütött a nap, frankón leégtünk, az egész hasam piros lett. Kicsit bizarr, hogy északra mentünk, mégis leégtünk, ráadásul úgy, hogy még fáztunk is közben.

Knokke álloás
Délután villamosoztunk egyet. Van egy villamosjárat, ami végigmegy a belga tengerparton, 0-s jelzése van. Negyedóránként jár. Ezzel mentünk el az északi végállomásra, Knokke-ba. A menetidõ egy óra, a jegy 2 óráig érvényes. Ezért leszálltunk útközben, és szétnéztünk egy másik strandon, ami nem a városban volt, hanem kijjebb, és homokdûnék választották el a házaktól. Az eredeti terv az volt, hogy Knokke-ben is körülnézünk ,de elment az idõ a strandolással, és már fáradtak voltunk. Pont az orrunk elõtt ment el a vonat, 1 órát vártunk a következõre. Gondolom azt nem kell mondani, hogy mindenhol ütemes menetrend van.

***

Luxembourg Gare
Emeletes vonat Luxembourg-ban
Harmadszorra Luxembourg-ba mentünk. Brüsszelbõl óránként jár ide vonat, plusz van 3 EC, amik Svájcba mennek. Elõbbiek menetideje kb 3 óra, az EC-k kevesebb helyen állnak meg, ezért spórolnak fél órát. Végig 100-140-gyel ment a vonat, lassújel szinte semmi sem volt. Talán csak Brüsszelhez közel, ahol elõvárosi vasutat építenek. WC-ülõke típusú motorvonatok járnak, mi a legkorábbival mentünk, az nem emeletes volt. Luxembourgban nagyon jó vonatfotós helyek vannak, belváros északi részén, ahol egy hatalmas vasúti viadukton át mennek a vonatok az ország északi része felé. A jármûállomány nagyon vegyes, igazi vasútfotós paradicsom.
Kilátás a várfalról
Brüsszelbe és Liége-be belga vonatok járnak, hol szimpla, hol emeletes kocsikkal, de megfordul itt német, francia, svájci mozdony és kocsik is, nem is beszélve a TGV-krõl. Utóbbiak Párizsból jönnek, ezért nem mennek át a viadukton, az állomáson lehet õket fotózni.Van luxemburgi vasúttársaság is (CFL), ennek az emeletes motorvonatai nagyon jól néznek ki.

Kilátás a várfalról
Maga a belváros nem túl nagy, könnyen be lehet járni gyalog akár egy délután alatt is. Viszont nagyon szép a szakadék körülötte, ahol kis folyó folyik. Több közúti viadukt vezet be a belvárosba, és van egy vasúti is, ami kikerüli azt. Az ország az Ardennekben van, északi része hegyesebb, ott szûk völgyek és alagutak is vannak. A vasútvonalak zöme délen, a fõváros környékén van, északon ritkább a hálózat. Lent, a város körüli völgyben kis park van, ahol a patak folyik, illetve van egy kerti vasút is, amit ingyen ki lehet próbálni.

További képek
Házak a csatornán
Házak a csatornán
Indul a villamos a pu. elõl
Indul a villamos a pu. elõl
Turcsiorrú motorvonat
Turcsiorrú motorvonat
Villamos-állomás Oostendében
Villamos-állomás Oostendében
Leszálláshoz készülõdve
Leszálláshoz készülõdve
Házak Luxembourg-ban
Házak Luxembourg-ban
A belváros és az EU-negyed
A belváros és az EU-negyed
Házak a patakparton
Házak a patakparton
Amsterdami házak
Amsterdami házak
Motorvonat a viadukton
Motorvonat a viadukton
Híd
Híd
Szélmalom Amsterdamban
Szélmalom Amsterdamban