Másfél éve voltam utoljára Zolcsinál, akkor végig vonattal mentem, és átugrottunk a Csatorna másik oldalára is. Most fapadossal mentünk Katival, és Brüsszelbõl vonatozgattunk el Amsterdamba, Oostende-be és Luxembourg-ba. Kapóra jött, hogy Zolcsi kórházba került, de szerencsére nem volt nagy a baj, csak pár napig volt bent, így a beteglátogatást is összekapcsoltuk a vonatos túrákkal.
Amsterdamba természetesen Thalys-szal mentünk. A legolcsóbb jegyet nem sikerült megszerezni, csak egyik irányba. A második legolcsóbb pedig csak 3 euróval volt olcsóbb, mint az 1. osztály, így visszafelé 1. osztályon utaztunk.
De persze errõl Zolcsi hallgatott, mint a sír, akkor árulta csak el, amikor a kezembe nyomta a jegyeket. A legelsõ vonattal mentünk, és a legutolsóval jöttünk. Mindkettõ Párizs-Amsterdam viszonylat volt. Thalys-ok kvázióránként járnak, valamelyik óra kimarad, de ezen kívül normál vonatok is közlekednek, azok óránként. Utóbbiak menetideje majdnem 3 óra, azok több helyen állnak meg. Az út 220 km, 1 óra 50 perc a menetidõ Thalys-szal. Nem túl gyors, egyelõre csak a belga-holland határ és Amsterdam között van meg a nagysebességû pálya, egyébként 160-200 körül cammognak a vonatok. Sajnos Brüsszelt elhagyva olyan érzés volt, mintha itthon vonatoznánk, alig mehettünk 60-nal, és többször meg is álltunk. Ugyanez Amsterdamnál. A reptértõl a központi pályaudvarig ha nem is lépésben, de elég lassan haladtunk.
Amsterdamban a pályaudvar a tengerparton van. Lehet, hogy nem is tenger, hanem valami öböl vagy folyótorkolat, a franc se tudja. Az állomás mellett van egy parkolóház, de nem autóknak, hanem a
bicikliknek. Három emeletes, és van olyan, hogy a csatorna
fölé lóg le a bicikli. Mi lehet olyankor, amikor reggel vagy délután a biciklisták megérkeznek az állomásra, vagy visszaindulnak onnan haza? Dugó a bicikliutakon? A pályaudvar mellõl egy csomó
Combino villamos a városba. Persze nem olyan hosszúak, mint a négyeshatos, és kicsit más is az elrendezése. Csak egyik oldalon van ajtajuk, ezért több ülõhely fér bele, viszont mindkét végállomáson hurokvágányt kellett építeni nekik, hogy meg tudjanak fordulni. Nem villamosoztunk, hanem csónakázgattunk a csatornákon. Vettünk egy napijegyet, amivel akkor és ott szállhattunk fel a hajókra, amikor és ahol csak akartunk. Ennek a társaságnak négy vonala volt, amelyekkel behálózták a fontosabb csatornákat, és minden fontosabb helyre el lehetett jutni velük, mint pl. a régi
Heineken gyár. Közben persze sétáltunk a városban, próbáltuk kikerülni az õrül bicikliseket, és egy helyre be is ültünk pizzázni, ahol a pincér próbálta elhitetni, hogy õ mennyire olasz, de a sört is rosszul mondta, és bona serázott délben.
***
Másik vonatos utunk a tengerpartra vezetett, Oostendébe. Ez a tengerparton a legnagyobb város, óránként megy innen vonat Brüsszelen át az ország keleti végébe. Amikor mentünk, ünnepnap volt, ráadásul zavartalanul sütött a nap, így sokan mentek akkor a tengerpartra. Szerencsére elõrelátók voltunk, és Bruxelles-Nord pályaudvaron szálltunk fel, ez az elsõ a három közül, ahol megáll a városban. Így volt normális ülõhelyünk, míg azok, akik késõbb szálltak fel, sokan álltak, vagy a peronon ültek. Gentig külön pályán haladt a vonat, ez elkerülte az elõvárosi megállókat, ahova csak a személyvonatok mentek be.
Osotendében is a tengerparton van az állomás, közvetlenül a kompkikötõ mellett. A belvárosban és a
tengerparton sétálgattunk, ahol pont apály volt, és messze
visszahúzódott a tenger, szabaddá téve a homokban fekvõ kagylóhéjakat. Jóval nagyobb a tengerjárás, mint az Adrián. Az a sok ember, aki az ország belsejébõl jött ide, mind a homokos strandon feküdtek. Valaki bikiniben, valaki sálban és télikabátban. De senkit sem néztek hülyének azért, mert éppen úgy van felöltözve ahogy. A legbátrabbak kipróbálták az úszkálást a 16 fokos tengerben. Mi csak bokáig mentünk bele, a cipõt levetve és a farmert felhajtva.
Vettünk egy gyékényt egy arab árustól, ami azonnal tönkre is ment. Ezen hevertünk a homokon. Felhajtottam a hosszúnadrágot és levettem a cipõmet meg a pólómat, napozást imitálva. Természetesen fürdésre nem is gondoltunk. Erõs szél fújt a tenger felõl, mindenre nehezéket kellett rakni, ami könnyû volt, nehogy elfújja a szél. A szél miatt hideg volt, de mivel ezerrel sütött a nap, frankón leégtünk, az egész hasam piros lett. Kicsit bizarr, hogy északra mentünk, mégis leégtünk, ráadásul úgy, hogy még fáztunk is közben.
Délután villamosoztunk egyet. Van egy villamosjárat, ami végigmegy a belga tengerparton, 0-s jelzése van. Negyedóránként jár. Ezzel mentünk el az északi végállomásra, Knokke-ba. A menetidõ egy óra, a jegy 2 óráig érvényes. Ezért leszálltunk útközben, és szétnéztünk egy másik strandon, ami nem a városban volt, hanem kijjebb, és homokdûnék választották el a házaktól. Az eredeti terv az volt, hogy Knokke-ben is körülnézünk ,de elment az idõ a strandolással, és már fáradtak voltunk. Pont az orrunk elõtt ment el a vonat, 1 órát vártunk a következõre. Gondolom azt nem kell mondani, hogy mindenhol ütemes menetrend van.
***
Harmadszorra Luxembourg-ba mentünk. Brüsszelbõl óránként jár ide vonat, plusz van 3 EC, amik Svájcba mennek. Elõbbiek menetideje kb 3 óra, az EC-k kevesebb helyen állnak meg, ezért spórolnak fél órát. Végig 100-140-gyel ment a vonat, lassújel szinte semmi sem volt. Talán csak Brüsszelhez közel, ahol elõvárosi vasutat építenek.
WC-ülõke típusú motorvonatok járnak, mi a legkorábbival mentünk, az nem emeletes volt. Luxembourgban nagyon jó vonatfotós helyek vannak, belváros északi részén, ahol egy hatalmas vasúti viadukton át mennek a vonatok az ország északi része felé. A jármûállomány nagyon vegyes, igazi vasútfotós paradicsom.
Brüsszelbe és Liége-be belga vonatok járnak, hol szimpla, hol emeletes kocsikkal, de megfordul itt német, francia, svájci mozdony és kocsik is, nem is beszélve a
TGV-krõl. Utóbbiak Párizsból jönnek, ezért nem mennek át a viadukton, az állomáson lehet õket fotózni.Van luxemburgi vasúttársaság is (CFL), ennek az emeletes motorvonatai nagyon jól néznek ki.
Maga a belváros nem túl nagy, könnyen be lehet járni gyalog akár egy délután alatt is. Viszont nagyon szép a szakadék körülötte, ahol kis folyó folyik. Több közúti
viadukt vezet be a belvárosba, és van egy
vasúti is, ami kikerüli azt. Az ország az Ardennekben van, északi része hegyesebb, ott szûk völgyek és alagutak is vannak. A vasútvonalak zöme délen, a fõváros környékén van, északon ritkább a hálózat. Lent, a város körüli völgyben kis park van, ahol a patak folyik, illetve van egy
kerti vasút is, amit ingyen ki lehet próbálni.