Keresstek a Cscsrajrs alkalmazst a Google Playen!
Hollk-Becske (2008-07-27)
2008.08.07 jabb OKT szakaszt jrt be a feherb. Mr csak egy egszen kicsi hinyzik! Most a Hollk-Becske kztti tvot tudta le.
Szent Lrinc-flsziget (2023. mjus 7.)
Fel a Csvnyosra (2023. mjus 1.)
jra felmentnk a Csvira, s idn is sikerlt ezt havas krlmnyek kztt megtenni
Levada do Caldeirao Verde (2023. mjus 1.)
Madeira I - Levada do Caldeirão Verde
Bkki Forrsok 15 (2023. prilis 17.)
15 v utn jra a Bkki Forrsok trn
Meteor Maraton (2023. prilis 2.)
szi 40-es tra a Budai-hegysgben
Komlska kirnduls (2023. prilis 2.)
Lassan szoksoss vl szi kirnduls a Zemplnben
rottk kirnduls (2023. prilis 2.)
Inverzis kirnduls a Kszegi-hegysgben
Bazaltutca kirnduls (2023. prilis 2.)
Bazaltutca, Zala megye csodja
OKT: Trkmez-Nagymaros (2023. prilis 2.)
Rvid kktrzs a Brzsnyben, egy hinyz szakaszt ptolva
Rockenbauer Pl emlktra (2022. december 10.)
Ezttal a nappali Rockenbauer trn volt blyaszeds

Szent Lszl 33

Teljestmnytra
A lerst ksztette: feherb
Idpont: 2009. februr 14.
Induls: 07.34. Tar
rkezs: 16.34. Pszt
Rsztvevk: feherb, szabola
tvonal Tar -> Sztupa -> Szentkt -> Bartlaksok -> Szent Lszl hasads -> Smsonhza -> Nagybrkny -> Tepke -> Pszt
Szintid 10 ora
Helyszn Cserht
Legmagasabb tengerszint feletti magassg 575 mter - Purga
Tbbnyire ersen felhs, eleinte havazs. Eurpa idjrsa
Magyarzat a trkphez
Ha a Mtra s Cserht kztti termszetes hatrnak a Zagyvt tekintjk, akkor trnk eleje s vge a Mtrban volt. Igaz, ott csak kb. 200 m-t mentnk, a maradk 34100-at a Cserhtban voltunk. Az idjrssal szerencsnk volt. Tbb helyen az orszgban a viharos szaki szl miatt az amgy is fagyos id mg hidegebbnek rzdtt, de errefel alig fjt a szl. De ha csak pr fokkal van melegebb, akkor meg a srba fulladtunk volna bele.

Elhatroztuk, hogy elkezdnk geocachingelni, s a tra eltt kinztnk pr ldt, ami az tvonalon van elrejtve. Azt is elhatroztuk, hogy felcsapunk nyelvjtnak, s a geocache kifejezst magyarostjuk, s ezentl a "fldi gyorsttr" szkombincit hasznljuk. Nem engednk a globalizcinak! Mg akkor se, ha nem kapunk rte Kazinczy-djat. De flre a trfval. Nzzk inkbb, milyen tra is a Szent Lszl 33!

A sztpa teteje
Tz ra volt a szintid, szval rengeteg idnk volt a 33 km mellett mg a fldi gyorsttrakkal is pcslni. Gondoltuk mi az elejn! Merthogy tbb idbe telt megtallni a ldkat, mint gondoltuk, s lassabban is haladtunk, mint gondoltuk. Az els lda mindjrt az elejn volt, a tari sztupa mgtt egy vzmossban. Nem volt nehz megtallni, br tl volt, aljnvnyzet semmi. A vzmossban mg kt dgltt szarvast is talltunk, br elszr azt hittk, hogy kt srkupac. De agancsaik s fogaik is voltak, gy kizrtuk az els feltevst.

Cserhti tj
Vkony stratus
Kzepes tempban bandukoltunk Szentkt fel. Elszr a sznts szlben vezet, traktorok ltal kijrt ton. Szerencsre mg meg volt fagyva minden, csak arra kellett figyelni, nehogy elcssszon az ember. Ksbb bertnk egy erdbe, itt mr voltak hfoltok is. Jobbra-balra kanyarogtunk, s vgig emelkedn mentnk. Amikor mr azt hittem, hogy vge a dombnak, jabb s jabb emelkedk bukkantak el. Jelzetlen ton mentnk, de a rendezk jl kiszalagoztk az utat, nem lehetett eltveszteni. A hatrozottabb lejts szakasz kzvetlenl Szentkt eltt volt, innen mr lehetett ltni a szemkzti hegyoldalban a bartlaksokat, ahol a kvetkez ellenrz pontunk volt. Ide felmszva egy csokit is kaptunk.

Szentkt, templom
Bartlaksok
Itt volt a msodik lda, amit kicsit tovbb kerestnk, de vgl megtalltunk egy faodban. Felrtuk a jelszt, reklmoztuk a honlapunkat, s mentnk is tovbb a Szent Lszl hasads fel. Nagyon llatul nz ki, ahogy a kis patak folyik a sziklamlyedsben. gy nz ki, mint a Rm-szakadk, csak sokkal kisebb minden. Ami ott 10 m magas, az itt csupn 10 centis. Maga a kiptett forrs nem itt van, hanem kicsit feljebb. A tli hidegben szablyosan melegnek rzdtt a 10 fokos vz.

Tovbb mentnk a vlgyben felfel, majd egy gzvezetk menti erdirtst kvettnk toronyirnt
Szent Lszl hasads
a kk sv irnyba. Nem ez volt a tra legszebb rsze, de hamar tlestnk rajta. Az OKT-t elrve a Szllska-vlgyn lefel indultunk el Smsonhza irnyba. sszel jrtunk itt, amikor befejeztem az OKT-t. Akkor esett, ebben a vlgyben iszony nagy sr volt, Atis meg vgig anyzott magban.

Smsonhza szln volt a pont, itt kaptunk tet is. Tettnk egy kitrt, s felmentnk a vrba, egyttal megltogattuk harmadik fldi gyorsttrunkat is.
A prartegbe vesz Mtra
Fejrk vra
Ez fent volt a vrnl, s elg szrs-tvises bokrokon kellett tgzolni, hogy megtalljuk. A vrtl meredek lejtn mentnk vissza a falu futcjra, de kzben egy halott kutyt is lttunk az erdszlen. Amita trzunk, nem lttunk ennyi elhullott llatot.

Nagybrknyig tmsztunk egy emelkedn, ott a suliban pecsteltnk. Itt volt a rvidebb tv vge. Mg majdnem 20 km volt htra, amire 5,5 rnk volt, szval elgg ki volt centizve a menetidnk.
Kilts a vrbl
Radsul a szint java mg csak most jn. Fel kellett mszni ugyanis a Tepke gerincre, s azon vgigmenni egszen a kiltig. Ezen a 11 km-en 700 m szint volt. A legtbb az elejn, amg a falubl felmentnk a gerincre. Nem is sikerlt egyhuzamban vgigmenni, meg kellett egyszer llni csokizni s tezni. Ahogy bertnk az erdbe, szp havass vltozott a tj. Csak ott voltak nyomok, ahol elttnk a trzk mentek. Lassan baktattunk egyms mgtt, egyenletesen tapodva a havat. J volt, mert nem csszott, hacsak nem ldultunk meg hirtelen a lejtn, s sokkal szebb volt, mintha srtenger lett volna. Sokat segtett a trabot, anlkl sokkal jobban kidltem volna. Egyiket odaadtam szabolnak, mert otthonhagyta az vt.

Tli Cserht
Tepkei kilt
Szabola kezdett kidlni, tbbszr meg kellett vrnom. De mg gy is j tempban haladtunk, a sok emelked ellenre 3 ra alatt elrtk a kiltt. tkzben egy nehezebb szakasz volt, fel a Macska-hegyre, ahol mlyebb volt a h s jobban csszott. Feljegyeztk a Cserht 500-as cscsai mozgalomhoz tartoz szmokat is. Aki olvasta az OKT befejez rsznek lerst, az tudhatja, hogy a kiltbl g..ij a kilts, de most sajnos nem volt idnk ilyesmire. Meg kellett tallni egy jabb ldt a kilttl nem messze, de sajnos nem sikerlt. Nagy volt a h, s nem akartunk 10 percnl tbbet rsznni a szintid miatt. Pedig a GPS szerint ott toporogtunk mellette.

A cl eltt
A maradk 8 km-en vgig lejtett az t, s sajnos egyre fogyott a h, ahogy egyre lejjebb kerltnk. Kirve az erdbl szintn egy sznts melletti t fogadott, de sajnos mostanra felolvadt a sr, s mr sokkal kellemetlenebb volt rajta menni, mint reggel. Mire kirtnk a ftra, ami Pszt mellett megy el, mr tbb kilnyi sr ragadt a cipnkre, s a trabotra is. Innen a clig azzal telt az id, hogy vertk s hztuk le a sarat magunkrl, ahol csak lehetett. A trzk tvonalt srcsimbkok jeleztk, amik betonszeglyekrl, villanyoszlopokrl, a Zagyva korltjrl, s vgl, de nem utolssorban a clul szolgl iskola srkaparjrl lgtak le.

Vgl is 1 rval szintid eltt bertnk, gy, hogy mg ldztunk is. St, olyan dolgot is csinltunk, ami most mg titok, de mg idn vrhatan fny derl a titokra. Perverzebb olvasink kedvrt: nem arrl van sz, hogy eljegyeztk egymst szabolval. Szabola gy rezte, hogy ebben a formjban teljestkpessge hatraira rkezett, s nem tudja, hogy lesz ebbl Mtrabrc. n nem voltam azrt ennyire borlt, de este nekem is volt izomfjdalmam a lbamban, amit m rgta nem reztem.

A clban mg kaptunk papriks krumplit, ami nagyon jl esett. Plne, hogy egsz ton csak 1 szendicset ettem, meg kt csokit s egy almt. Nem volt pofnk mg egyet krni.