Keressétek a Csúcsrajárás alkalmazást a Google Playen!
Keressétek a Csúcsrajárás alkalmazást a Google Playen!
Túráink közül
OKT: Szentbékkálla-Badacsonytördemic
(2021-11-27)
Esõs-havas túra a Balaton-felvidéken az OKT útvonalán tanúhegyekkel.
Mostanában
Adrspasske skály
(2024. október 12.)
Csehországi túra a kõvé vált óriások között
Lucní hora
(2024. október 12.)
Tavaszi - nyomokban téli - kirándulás az Óriás-hegységben
Elba-forrás
(2024. október 12.)
Megpróbáltuk felkutatni az Elba forrását a hó alatt, de ratrakkal kellett volna jönnünk
Dendeocse mászás
(2024. október 11.)
Újra a dendeocsén, de most már fel is mentünk a tetejére
Boncsos-tetõ
(2024. október 10.)
Nyári körtúra a Balaton-felvidéken a Boncsos-tetõ körül
Oberrothorn
(2024. október 10.)
Matterhorn-bámulós túra a Valais-i Alpokban
AK: Kismarja-Berettyóújfalu
(2024. október 10.)
Ide se jövök többet!
Répáshuta kirándulás
(2024. február 13.)
Õszi kirándulás a Déli-Bükkben Répáshuta környékén
Lillafüred kirándulás
(2024. február 13.)
Körtúra Lillafüred-Felsõhámor környékén barlangokkal, forrásokkal, kilátókkal.
Kasprowy Wierch
(2024. január 30.)
Nyári túra a Lengyel-Tátrában a Gáspár-csúcsra

Fülek - Kassa vonatos túra

Vonatos túra
A leírást készítette: feherb
Idõpont: 2008. december 17.
Indulás: 07.03. Filakovo
Érkezés: 18.14. Somoskõújfalu
Résztvevõk: feherb, Zolcsi
Túraparaméterek
A túra hossza-1 km
Idõjárás
93
Menetrend


Az utazás egyik célja az volt, hogy elmenjünk körülnézni Kassára (és ha már ott vagyunk, akkor hozzunk haza studentská pecetet és kofolát), de akkor már nem a megszokott miksolci vasútvonalat választotzuk, hanem egy ezzel párhuzamosat, ami Dél-Szlovákiában húzódik. Tettük ezt azért is, mert Salgótarjánból ez a legrövidebb út, és mellesleg sztrájkoltak a magyar vasutasok.

Kijárat
Az Ipel gyorsvonat
Fülekre reggel átvitettük magunkat kocsival, onnan 7 órakor indult az Ipoly gyorsvonat Jesenské-Sajólénártfalva-Plesivec-Rozsnyó útvonalon át Kassára. A vonat három másodosztályú kocsiból állt, és egy Búvár állt az élén. Reggel a félhomályban nem láttuk, csak leszálláskor, hogy nagyon szépen van lefestve, szinte új. A Michaela nevet kapta. De nem mondhatni, hogy nõiesen húzta a vonatot, végig 80-100-zal mentünk. A 164 km-t alig több, mint 2 óra alatt gyûrte le a vonat, ez kb. 80-as átlagsebesség. (Csak összehasonlításképpen: a Bp.-Nagykanizsa vonalon a gyorsvonatok 60-nál lassabban mennek, Miskolcra az IC síkvidéken 90-es átlagot produkál). A vonatunk hegyek között kanyargott, egy nagyobb vízválasztón ment át, közben 8 megállója volt. A jármûvek terén viszont talán mi jobban állunk.

Lenartovce állomás
Plesivec állomás
A vasútvonal tulajdonképpen végig a magyar határral párhuzamosan kanyarog. Lassújel szinte alig volt, a pálya szakaszosan kétvágányú, nem villamosított. A drót csak Kassa környékén jelent meg, ahogy elértük a Hernád-völgyi vasútvonalat, ahol a Miskolc felõl érkezõ vonatok is járnak, illetve a Kassa melletti acélgyárat. A legnagyobb közbülsõ állomás Rozsnyó. Nem volt nagy forgalom a vonalon, keresztre nem is kellett várni, és csak egy-két állomáson láttunk motorvonatokat, szlovák Bzmot-okat. Napi négy gyorsvona megy végig a vonalon Kassáról Zólyomba, de egy továbbmegy Pozsonyba. A személyvonatok csak amolyan elõvárosi forgalmat bonyolítanak le Kassa és Losonc környékén.

Gyár a Sajó völgyében
Gömöri táj
A legszebb rész Rozsnyó környékén van, ahol a Sajó összeszûkült völgyében megy a vonat. Délre a Szlovák Karszt van, északra pedig a Szlovák Érchegység húzódik, utóbbiban már 1200 m magas hegyek is vannak, igaz, azok távolabb a vonaltól. A vonat a mészkõsziklák között fut be Rozsnyóra, majd elkezd melkedni a pálya. A völgy olyan szûk, hogy akkor (fél 9 körül) még nem sütött be a nap, és ködfoltok is voltak. A legmagasabb pont egy alagútban van, onnan kijõve verõfényes napsütés fogad. Ez már a Hernád vízgyûjtõje, és a Bódva völgye. Kassához közeledve feltûnik a Zemplén, illetve annak szaki folytatása. Egyre több a gyártorony, Kassa külvárosában pedig a vasútvonal mellé települt putrik.

Sétálóutca a villamosvágánnyal
Tornyok
Kassán 7 óránk volt. Körbenéztünk a Belvárosban, ami nem túl nagy, de szép házak sorakoznak az fõutcán. Természetesen sétállóutca, és egy nem használt villamosvonal is végigvezet rajta. Nincs már felsõvezeték, állítólag nyáron lóvasút üzelem rajta, mint turistalátványosság. Most karácsonyi kirakodóvásár volt a síneken, de lehetett itt kolbászt zabálni, forralt bort, mézbort inni. Érdekes módon sztrapacskát nem láttunk sehol. A dóm altemplomában van többek között Rákóczi és Bercsényi sírja is. Furcsa volt, hogy körülöttünk mindenki szlovákul beszél, és bemegyünk egy belvárosi templomba, ahol a sírok tele vannak piros-fehér-zöld szalagokkal. Ugyanilyen élmény a Rodostó is. Felépítették Rákóczi rodostói házának másolatát, ahol múzeum üzemel. Hallani pár magyar szót a városban, a dómban is magyarul mondta el a bácsi a tudnivalókat, és az étteremben is magyarul beszéltünk a pincérnõvel.

Tátra villamos
A kémény elõtt
Zolcsi villamosmániás, körbefényképezte a Tátrákat, és mivel volt idõnk, elmentünk villamossal a U.S. Steel "belépõ tér" végállomásra. Ez az acélgyár, ami nem közvetlenül a város mellett, hanem attól kissé távolabb épült. A belvárosból 25 perc villamosozással érhetõ el, és az R jelû járatok mennek el a gyárig. A villamosközlekedésrõl is az mondható el, mint a vonatokról. A villamosok jobban le vannak pusztulva, mint Pesten, viszont gyorsabban mennek, nem fékeznek le annyira a váltóknál, és ezen a vonalon még a városon belül is ritkábban vannak a megállók. Autómata mondja be mindig a nasledujúci zastavka-t. A végállomás (belépõ tér) egy mini villamospályaudvar egy érkezõ és két induló vágánnyal. Mellette buszpályaudvar is van. Mi két óra után, múszakváltáskor voltunk ott, akkor van a legnagyobb tömeg.

A szlovák Bz belseje
Hazafelé a Gömör nevû gyorsvonattal jöttünk Fülekig. Most is Michaela volt az élen. Sötét volt, fényképezni már nem nagyon lehetett. Egy pár képet csináltunk csak az állomáson. Füleken végül is felszálltunk a Somoskõújfalura igyekvõ szlovák Bzmot-ra. Kiderült, hogy a sztrájk ellenére elmegy odáig. Fel volt újítva, modern utastájékoztatás, viszont baromi kényelmetlen az ülése. 3+2-es elrendezésûek a helyek. A közbülsõ kisebb állomásokon jeleznie kell annak, aki le akar szállni.

És még valami fontos dolog. Akinek nílvános WC-re kell mennie, jó, ha tudja, hogy a WC-s néni megkérdezi, hogy pissoir vagy kabinka kell-e neki. Ugyanis a kabinka drágább.

További képek
Rodostó Rákóczi szobra
Rodostó Rákóczi szobra
Templom
Templom
Rákóczi sírja
Rákóczi sírja
Látkép a dóm tornyából
Látkép a dóm tornyából
Látkép a dóm tornyából
Látkép a dóm tornyából
Tornyok
Tornyok
Kassai villamos
Kassai villamos
Losonc felemás_motorvonat
Losonc felemás_motorvonat
Motorvonat
Motorvonat
Tehervonat
Tehervonat
Házak
Házak