Kanizsa 20
(2019-09-28)
Kanizsa 20 teljesítménytúra. Ezen a távon és útvonalon elõször.

Lepke 40

Idõpont: 2007. március 17.
Indulás: 8.25 - Vonyarcvashegy, vá.
Érkezés: 16.50 - Vonyarcvashegy, vá.
Résztvevõk: feherb, juhi, krichard, szabola
Máskor is voltunk már ezen a túrán 2022
Útvonal Vonyarcvashegy - Berzsenyi kilátó - Büdöskút - Szépkilátó - Pap-hegy - Márványkõfejtõ-hegy - Vékonycser - Szt. Miklós-forrás - Büdöskút - Pad-kõ - Keserû-tetõ - Szt. Mihály-dombi kápolna - berekalja - Szt. Vendel kápolna - Vas-hegy (Kitaibel Pál kilátó) - Vonyarcvashegy
HelyszínKeszthelyi-hegység
Legmagasabb tengerszint feletti magasságSzapu völgy felett - 450 méter
Derült, majd délutánra beborult, de csapadék nem volt. Európa idôjárása
Régen voltam már ezen a túrán, de akkor még Vasas Nagy Nyolcasnak hívták, de akkor is csak a rövidebb távon voltam. Most, hogy úgy tervezzük, mindannyian elindulunk a Kinizsin, inkább a hosszabb távon indultunk. Gondolom azért volt a "nyolcas" elnevezés, mert az útvonal egy középsõ pontot (Büdöskút) kétszer érint, és így az útvonalnak nyolcas alakja van. Igaz, elég degenerált nyolcas. De a lepke név is jó, hiszen a két "kör" úgy néz ki a térképen, mint egy lepke két szárnya.

A rajtnál nagy volt a tumultus. Sokat kellett juhinak sorba állni, így fél órás késéssel indultunk. Hiába lehetett a rövidebb távon 11-ig indulni, sokan egész osztályokkal odajöttek 8 elõtt,
Berzsenyi kilátó kricharddal
és csak egy ember volt, aki írogatta a rajtlapokat. De még idõben beállt juhi a sorba, mert öt perccel késõbb már a vágányokig ért a sor. Így csak kb. 30 percet állt a sorban. A késés miatt gyorsan kezdtünk. A lepke bal szárnyán indultunk el felfelé. Rögtön emelkedett az út, mert ugye fel kellett menni a Keszthelyi-hegység magasabb régióiba. Szerencsére az emelkedõ nem volt meredek, szép lassan emelkedett az út. Közvetlenül a Berzsenyi-kilátó elõtt volt csak egy rövidebb meredek szakasz. Egy osztályt is ki kellett elõzni útközben, mert nem akartunk a kilátónál lévõ ellenõrzõ ponton megint ácsorgással elcseszni az idõt.

Ezen a túrán volt eddig a legtöbb kilátó. Ez volt az elsõ, amit késõbb még három követett. Kivételesen egyikbe sem mentem fel. Nem volt kedvem fényképezgetni, amúgy meg a Balaton felõl sütött mindig a nap, szóval azt sem lett volna érdemes fényképezni. Juhi és krichard mentek csak fel,
Lejtõs út, kanyarokkal
Ellenõrzõpont, Zsigulival
de nem voltak fent sokáig, gyorsan továbbáltunk. Megvan a gyorsan nézésnek is az elõnye. Fenyõerdõben haladtunk, egyszer fel, majd utána rögtön lefelé, de kicsik voltak ezek a szintkülönbségek. Továbbra is sebesen mentünk, és a Büdöskúti ellenõrzõ ponton is csak annyit várakoztunk, hogy bevárjuk szabolát, aki lemaradt a fényképezés miatt.

Innen egy meredek lejtõ következett, és már a lepke jobb szárnyán mentünk dél felé a Balaton irányába. Megváltozott a táj is. Kicsit unalmasabb lett. Az út nem erdõben, hanem az erdõ szélén vezetett. Sütött a nap, mint állat, meleg is volt, de nem volt még nyár, így kánikula sem volt. A következõ ellenõrzõ ponton még tartottuk az 5,5-es átlagot,
Hinta-palinta
Az aszfaltútról letértünk, és egy tanösvényen folytattuk utunkat. Ezt elég sokáig követtük, több helyen voltak információs táblák, amin a Pele apó magyaráz meg mindenféle dolgokat két nyelven. Szabola lefényképezte az összes táblát, amelyet érintettünk. A Szépkilátónál már elmaradtunk az 5,5-es átlagtól, innen már végig lassultunk. Bepózoltunk egy kõbányánál mind a négyen. Szabola szerint úgy nézünk ki a képen, mintha egy nyálas fiúcsapat lennénk, akit a Kozsó menedzsel. De ha már a kõbányánál tartunk, akkor itt megjegyezném, hogy ez volt a legkõbányadúsabb túra is. Ezen kívül még négy mellett mentünk el.

Kilátó
Kilátás a Badacsonyra
Felfelé indultunk el ezután a lepke jobb szárnyán. Rögtön meredek emelkedõ, ahol még a kidõlt fenyõket is kerülgetni kellett. Mintha egy vihar tépte volna meg az erdõt. A dombtetõn ismét kilátó, és pihenés, zabálás. Krichard csokis keksze megmentette az életemet, nagyon ki voltam dögölve az emelkedõ miatt. Pedig a java még csak most jött, két meredek domb, amin nyílegyenesen kellett felmenni egy erdei nyíladékon. Árnyék továbbra sincs sehol, de az erdõ sem valami szép errefelé. Lemaradtam a többiektõl, de rendes csávók, megvártak a dombtetõn. Tulajdonképpen csak az emelkedõk lassítottak le rohadtul, máskor nem volt gond.

A Szent Miklós-forrásnál
400 m felett már kvázifennsíkon mentünk, továbbra is nyíladékokon fordulgattunk jobbra-balra 90 fokban. Kezdett rohadtul unalmas lenni az út, viszont elértük utunk legészakibb pontját. Innen egy balkanyarral már dél felé haladtunk. A Szent Miklós-forrásnál mértünk pH-t meg keménységet. Feltötöttem a vizemet is. Itt már megint szép volt az erdõ a vízmosásokkal és a nagy fákkal. A következõ ellenõrzõ pont ismét a Büdöskút volt, ezzel bejártuk a lepke jobb szárnyát, innen ismét a Balaton mentünk lefelé. Büdöskútnál zsíros kenyereztünk meg teáztunk.

Egy rövid kitérõ a Pad-kõre egy újabb kilátóhoz, majd végig kvázilefelé déli irányba. Ez is rohadtul uncsi volt, fõleg a vége felé. Már azt vártam, mikor érjük el már az ellenõrzõ pontot, ami a változatosság kedvéért egy kõbánya felett volt. Szabola és krichard gyorsabban mentek, mi juhival kicsit lemaradtunk. Egyszerûen nem bírtam gyorsabban menni,
Pad-kõ, Zalai turisták emlékhelye
Pad-kõ, kilátó
ha beledöglök akkor sem. Szerencsére jó idõben voltunk. Egy fákkal benõtt kõbányánál nem a jelzett úton mentünk, mert a sûrû fenyvesen fennakadtunk volna. Inkább a másik irányból kerültük meg a gödröt, és Vonyarcvashegy faluszéli utcáin keresztül értünk le a 71-es fõútra. Közel voltunk már a célhoz, azonban addig még le kellett menni a Balaton partján lévõ Szent Mihály-dombig, majd vissza a Vas-hegyre. Éppen ezért volt a túra leggecibb része ez az utolsó szakasz. A Vas-hegyre felfelé már szabola is lelassult, nemcsak én, a kilátóba pedig csak juhi ment fel. Így õ 100 %-os lett a ki megy fel több kilátóba versenyen. Jutalma: sz-es sz-szel sz-ezés.

Kápolna a Szent Mihály-dombon
Vas-hegy
A célig már nem volt sok vissza, de nem sikerült 5-ös átlag felett tartani magunkat. Viszont így is jó idõt futottunk. Kellemesen elfáradtam, pedig azt hittem, hogy a vége sokkal szarabb lesz. Már félút elõtt kezdett fájni a talpam, de aztán nem romlott tovább a helyzet. Legfeljebb a seggem dörzsölõdött ki a legvégére. De legalább a többieknek is :)). A célban sikerült csinálnom egy elcseszett fényképet egy Csörgõrõl, a kitûzõk átvétele után pedig elindultunk a kólabeszerzõ útra.

Zöld zóna
Euphorbia amygdaloides
Erdei kutyatej
(Euphorbia amygdaloides)
Muscari racemosum (L.) Lam. et DC.
Fürtös gyöngyike
(Muscari racemosum (L.) Lam. et DC.)